Sveriges ledande travtidning
ANNONS

Joakim Svensson: "Det är hög tid för tacksamhet – och glädje"

Foto: THOMAS BLOMQVIST / TR BILD
Foto: THOMAS BLOMQVIST / TR BILD

Det blir en annorlunda midsommar, men det betyder inte att man inte får vara glad och fira.
Tack alla som väljer att läsa Travronden.

Publicerad:

Detta är en kommenterande text. Skribenten svarar för analys och ställningstagande i texten.

Travronden växer så det knakar. Enligt senaste Orvesto Konsument – som mäter mediers räckvidd – har tidningen ökat med över 26 procent på fyra månader. I dag når vi hela 109 000 varje vecka. Aldrig tidigare har Travronden haft en högre notering i mätningen som görs av alla betydande tidskrifter i Sverige. 

Det är en lika glädjande som häpnadsväckande utveckling. Men det stannar inte där.

De senaste två månaderna har Travronden dessutom fått in över 4000 ny(gamla) prenumeranter på papperstidningen och digitalt. Dessa finns till stora delar inte med i Orvesto Konsument 2020:1, som gäller för perioden 1 januari-30 april, utan kommer istället att visa sig i nästkommande mätning (2020:2 lanseras i september). 

Som så ofta finns det mer än en förklaring till positiv utveckling. För att förstå siffrorna bättre behöver vi först och främst backa bandet till den 12 mars i år. Då meddelade Svensk Travsport att samtliga publikområden på svenska travbanorna är stängda och travtävlingar är numera enbart en ”strikt arbetsplats”. Ett kommersiellt och ekonomiskt ödestungt besked som betytt mer än många anar. Med fortsatt tävlande har travsporten förskonats från den skoningslöshet som pandemin visat många andra näringsverksamheter och idrotter.

Det var ett avvikande och affärsmässigt smart riktningsbeslut av ST:s ledning som vid tidpunkten skiljde sig från många andra aktörer. Vägen fram till i dag har inte varit varken okontroversiell eller okritiserad, men den har gjort att travsporten fått nytt syre och plötsligt känns hetare än på många hundår. Det så klart långt kvar till glansdagarna och kanske kommer vi aldrig dit, igen, men för Travronden har den inneburit möjligheter som vi kanske inte hade fått annars. Det ska vi vara tacksamma för i dessa tider.

Vi är både glada och stolta över att ni stöttar oss

Joakim Svensson
FAKTA

Orvesto Konsument är en medie- och målgruppsundersökning utförd av Kantar Sifo. Undersökningen genomfördes under perioden 1 januari – 30 april. Totalt deltog 13 665 personer i mätningen.

Totalt har de redovisade tidskrifterna 21 424 000 bruttoläsare, enligt Orvesto Konsument. Det betyder att varje person läser i snitt 2,7 av de redovisade tidskriftstitlarna. Denna siffra har gått ned något under det senaste året. I 2019:3 var motsvarande siffra 2,8. I 2019:2 och 2019:1 var den 2,9.

Samtidigt är det långt ifrån hela förklaringen. För att gå mot strömmen i dessa svåra tider krävs mer än så. Travronden har gjort en omfattande nysatsning och omställning av papperstidningen. Vi ger i dag ut en dubbeltidning på onsdagar i form av Travronden Sport och Travronden Spel, men också en extra e-tidning som vi kallar Travronden Helg med bland andra Daniel Berglunds exklusiva analys samt (minst) ett magasin var tredje månad. Allt det ger vi dig till ett mycket lägre pris än på många år.

Inuti produkterna har vi också gjort ett antal väsentliga förändringar och i skenet av Orvesto kanske vi till och med kan kalla dem för förbättringar. Vår långsiktiga strategi handlar mycket om hög kvalitet i kombination med god kvantitet. Som läsare och prenumerant på Travronden ska du veta att du får mer och bättre till mycket lägre pris än hos andra. Det är en av grundbultarna i vår nysatsning. 

Ett annat fundament är redaktionen, som jag skrivit om tidigare. Med engagemang, nyfikenhet, och arbetsglädje har vi brottat oss igenom en kaotisk samhällstid. Under våren har vi visat det genom att fylla på med nyheter som Travronden Insikt, Travronden Debatt och Travronden Quiz samt ge ut Elitloppet Nostalgi och krydda våra produkter med krönikörer som Anders Ström, Åsa Elmroth, Timo Nurmos och Magnus Berglund eller skribenter som Tony Ryttar och programledare som Johan Lindberg. Jag skulle kunna lägga till fler saker som vi kunnat satsa på tack vare att vi växer. 

I dag skulle jag vilja påstå att du ingenstans får mer eller bättre än av Travronden. I dessa tider är det få förunnat. Men det är också lätt att bli bortskämd. För att förstå och uppskatta vad man har krävs inte mycket mer än ett besök på Dagens Media, branschtidning, för att se hur det står till i omvärlden. Bland rubrikerna läser man ”Hög churn för kvällspressen – så många lämnar betaltjänsterna”, ”Extra månadslöner till Aftonbladet-medarbetare som tvingas lämna” och ”Bonnier News Local om förslaget att halvera utgivningen i Dalarna”.

För att nämna något och några.

Mitt i allt detta lyser Orvesto Konsument upp som ett midsommarljus klarare än självaste solen. Tillsammans med tidningsdrakar som Dagens Nyheter och GöteborgsPosten bryter vi mönstret tack vare alla er som läser. Vi är både glada och stolta över att ni stöttar oss. Vi lovar att ge tillbaka för allt vad vi kan och är värda.

Tack för att du tar dig tid.

ANNONS

Ämnen i artikeln



Så jobbar Travronden med journalistik

Uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor på vår information och att vara på plats där det händer. Vi följer de Pressetiska reglerna och vår nyhetsjournalistik ska präglas av trovärdighet och opartiskhet.