Rekordökning för Travronden – aldrig nått fler läsare än i dag
En ny undersökning visar att Travronden har ökat sin totala räckvidd med över 26 procent – på fyra månader.
Det betyder att tidningen är en av tidskrifterna som ökar snabbast och mest i hela landet.
- Vi är glada att vår satsning där vi ger läsarna mer och bättre för mycket lägre pris uppskattas, säger chefredaktör Joakim Svensson.
Det är mätinstitutet Kantar Sifo som var fjärde månad presenterar en målgruppsundersökning av räckvidd för ett antal medier, däribland tidningar och tidskrifter.
I senaste mätningen är Travronden en av de stora raketerna.
Tidningen går från 86 000 personer i total räckvidd till 109 000 – vilket är en ökning med 26,7 procent jämfört med föregående siffra (2019:3). Underliggande ökar räckvidden på print med 11,7 procent till 57 000 och digitalt med 12,7 procent till 55 000.
– Det är jätteroligt att vi växer så mycket under en svår tid. I mina ögon är det ett kvitto på att många uppskattar vår ansträngning att göra kvalitetsjournalistik och fördjupande spelinformation, säger Travrondens chefredaktör Joakim Svensson.
Noteringen är också den högsta någonsin för Travronden som tidigare nått som mest 100 000 personer per vecka (reds. anm. 2011:3 mättes enbart print i Orvesto Konsument).
- I vintras gjorde vi en omfattande satsning på innehåll och omställning av pappersutgivning. I dag gör vi dubbla tidningar i form av Sport och Spel på onsdagar plus e-tidningen Helg varje fredag och Magasin var tredje månad, något som har visat sig vara uppskattat. Sällan har vi fått lika mycket positiva ord om det vi gör som just nu, säger Joakim Svensson.
Orvesto Konsument är en medie- och målgruppsundersökning utförd av Kantar Sifo. Undersökningen genomfördes under perioden 1 januari – 30 april. Totalt deltog 13 665 personer i mätningen.
Allt fler människor betalar i dag för att ta del av nyheter under coronakrisen, jämfört med tidigare. Det visar en annan undersökning som gjorts av Audience project under covid-19-perioden.
- Generellt sett ser vi att andelen personer som betalar för nyheter online stiger och därför var det inte otänkbart att vi även skulle ha sett en ökning under samma period utan en coronakris, säger Martin Kokholm, marknads- och kommunikationschef på Audience project till Dagens Media.
• Vilken inverkan har corona-pandemin haft på Travronden?
- Den har så klart påverkat. Vi ska vara ödmjuka och tacksamma över att travsporten hittat ett sätt att tävla vidare, det har givit även oss en positiv skjuts uppåt. Att vi är den travtidning som ser den största tillväxten beror förmodligen också på att vi gör något rätt och som gillas, säger Joakim Svensson som menar att det inte är hela förklaringen.
- Coronakrisen har utlöst en rad andra faktorer. Tyvärr har annonsförsäljningen drabbats hårt, vilket förstås är olyckligt, men många andra siffror ser bättre än vad de gjort på väldigt länge. Bland annat nosar vi på trafikrekord så gott som varje vecka.
Antalet betalande prenumeranter har ökat rejält de senaste två månaderna. Fram till Elitloppet hade nära 2000 nya läsare valt att teckna sig på papperstidningen och digitalt har ökningen varit 40-procentig sedan årsskiftet.
- Vi investerar allt vi kan i att göra mer och bättre för våra läsare. I maj släppte vi till exempel ett extra nostalgi-magasin om Elitloppet som vi fick mycket kärlek för. En prenumerant som läst oss i 37 år kallade den ”det bästa som gjorts”. Två veckor innan det lanserades nya Travronden.se och vi har ännu mer på gång. Vi jobbar för att behålla initiativet över vår framtid även i fortsättningen, säger Joakim Svensson och fortsätter:
- Redaktionen har länge jobbat målmedvetet med att producera kvalitetsjournalistik och spelinformation som du inte kan få någon annanstans. Vi har ett härligt team som förstärkts med starka krönikörer och gör numera nya former av innehåll som väcker nyfikenhet och intresse. Det är bra för våra läsare, men också för hela travsporten eftersom allt vi gör går tillbaka till den och dem.
”Vi investerar allt vi kan i att göra mer och bättre för våra läsare
Att satsningarna på innehåll som gjorts ger eko och berör märks. I vintras var Travronden nominerade till dubbla priser vid svenska Tidskriftsgalan, vann dubbla plaketter vid världsledande travjournalistik vid Världskongressen och i våras utsågs tidningens Dennis Engelbo till Årets travsportjournalist – ett pris som förra året gick till Rickard Hansson, reporter på tidningen.
- Vi är glada för uppskattningen vi får från bransch och kollegor, men mest värmer nog ändå de handskrivna breven från Sven-Erik, Kenneth och Margareta som berättar om sin nyfunna kärlek till nya tidningarna och vad vi gör digitalt, säger Joakim Svensson som utlovar fler nyheter inom kort.
- Men vi kan ju inte avslöja allt på en och samma gång. Nyfikna får hålla uppsikt i våra kanaler i sommar helt enkelt.
Totalt har de redovisade tidskrifterna 21 424 000 bruttoläsare, enligt Orvesto Konsument. Det betyder att varje person läser i snitt 2,7 av de redovisade tidskriftstitlarna. Denna siffra har gått ned något under det senaste året. I 2019:3 var motsvarande siffra 2,8. I 2019:2 och 2019:1 var den 2,9.
Ämnen i artikeln
Så jobbar Travronden med journalistik
Uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor på vår information och att vara på plats där det händer. Vi följer de Pressetiska reglerna och vår nyhetsjournalistik ska präglas av trovärdighet och opartiskhet.