Sveriges ledande travtidning
ANNONS

"Att kunderna mår bra är en grundbult för oss"

Foto: Lars Jakobsson/TR Bild
Foto: Lars Jakobsson/TR Bild

ATG-koncernens kunder förlorade 308 miljoner kronor på kasinospel under premiäråret 2019.
– Om spelbeteendet ändras ger vi uppmaningar och rekommendationer till kunderna att förändra sitt spelande, använda våra spelansvarsverktyg i ATG Check och att söka stöd och hjälp, säger ATG:s hållbarhetschef Maria Guggenberger.

Publicerad:

pelbolaget vill inte offentliggöra bruttoomsättningen för kasinoverksamheten, men genom att räkna baklänges är en ungefärlig omsättning enkel att komma fram till: Återbetalningen ligger ungefär kring 97 procent, vilket skulle innebära att en nettosiffra om 308 miljoner kronor innebär ett brutto av cirka tio miljarder.

– I stora drag stämmer ditt sätt att räkna, men vi går inte ut med en exakt siffra då den kan variera lite beroende på utfallet från livekasino, säger Maria Guggenberger.

• Hur har ett år med kasino varit för er?
 – Vi gick in i 2019 med en helt ny spelportfölj där vi hade adderat ATG Sport och ATG Casino. Med det ingick kasino i helheten och är en viktig del för ATG. Vi vet också att kasinot har bidragit till att våra redan befintliga travkunder, som tidigare lämnade oss för att spela hos annan aktör, stannade kvar hos oss och spelade annat än trav. Vilket inte bara är bra ur ett spelansvarsperspektiv utan också en stor konkurrensfördel.

Nöjesspelande – en grundbult för ATG

• Har ni sett utmärkande spelmönster i större utsträckning som fått er att agera på något sätt?

– Som vi tidigare nämnt vill vi ha ett långsiktigt förhållande med våra kunder. Att kunderna spelar för nöjes skull och mår bra i sitt spelande hos oss är därför en grundbult i vår verksamhet.
– Om spelbeteendet ändras ger vi uppmaningar och rekommendationer till kunderna att förändra sitt spelande, använda våra spelansvarsverktyg i ATG Check och att söka stöd och hjälp. Kommunikationen är uppbyggd för att ge en riktning till ett sundare spelande.

Kan kontakta kunder

Till sin hjälp tar spelbolaget en algoritm som baseras på såväl självtest som spelhistorik. 

– De tillsammans utgör vilken profil en kund får, och utifrån den får anpassade rekommendationer och tips hur kunden kan förändra sitt spelbeteende.Ytterligare kan ATG kontakta kunder kontinuerligt. Dessa kontakter sker i olika former – vi ringer, sms:ar eller skickar mejl. I kontakten uttrycker vi vår oro, uppmanar kunden till att se över användningen av spelansvarsverktygen i ATG Check och genomföra självtest för att bättre ha koll. Vi informerar också om våra självavstängningsverktyg och spelpaus för att återfå kontrollen. Denna dialog är uppskattad av många kunder.

Vill ha dialog med kunderna

Guggenberger menar att det finns en risk med att erbjuda spelprodukter som enligt riskklassificeringen inte är “gröna spel” – det vill säga spel med förhöjd risk.
– Därför är det självklart för oss som spelbolag att följa lagar och riktlinjer och att vi har en dialog med våra kunder – vi ringer, sms:ar eller skickar mejl. Den nya omregleringen innebar en stor förändring på flera plan, bland annat omsorgsplikten, som innebär att vi följer spelbeteende och tar kontakt med kunder när vi misstänker problemspel och vidtar åtgärder när det finns anledning till det. 

För stunden erbjuder ATG en frivillig förlustgräns på kasinodelen samt anpassning av marknadsföring för konsumenten. Nästa steg är, enligt ATG, att införa en obligatorisk förlustgräns i kasinot.

FAKTA

Så mycket omsatte ATG-koncernens casino 2019

Årsbasis: Tio miljarder kronor.
Per månad: 833 miljoner kronor.
Per vecka: 208 miljoner kronor
Per dag: 30 miljoner kronor.
Per timme: 1,2 miljoner kronor
Per minut: 20 666 kronor.
Per sekund: 344 kronor.
Per hundradels sekund: 3,44 kronor.

Obs! Siffrorna är ett estimat, dvs cirkasiffror.
 

ANNONS

Ämnen i artikeln



Så jobbar Travronden med journalistik

Uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor på vår information och att vara på plats där det händer. Vi följer de Pressetiska reglerna och vår nyhetsjournalistik ska präglas av trovärdighet och opartiskhet.