Sveriges ledande travtidning
ANNONS

Joakim Svensson: "Vi gillar att fira med dig och dig – så klart vi ska fira 4000 ihop då"

Publicerad:

Detta är en kommenterande text. Skribenten svarar för analys och ställningstagande i texten.

Kommer verkligen någon att betala för spelinformation och travjournalistik digitalt? ”Nä, det går inte.” Så sa många travälskare för några år sedan. Nu visar utvecklingen att den, sedan länge, etablerade sanningen inte längre stämmer.
Det skänker hopp om framtiden.

Först och främst: Pappersutgåvan av Travronden har fortfarande en stor och fin upplaga. Det är inte bara Sveriges äldsta (anno 1932) och ledande travtidning, det är också den största. Jag vet efter otaliga samtal och undersökningar att den är uppskattad av många, vilket vi så klart är både glada och stolta över, men det är på den digitala sidan som Travronden just nu växer snabbast. 
Sedan Elitloppet har antalet betalande prenumeranter ökat kraftigt och vi är nu på väg mot 4000(!) betalande digitala kunder och närmar oss därmed vårt djärva årsmål om 5000 med stormsteg. 
Det är en fantastisk bedrift och otroligt roligt för redaktionen som – trots sommar och semester – knogar på i samma outtröttliga tempo som vanligt. På Travronden vilas det minsann aldrig.
Det är också glädjande för er som valt att ta del av e-tidningen, våra digitala speltjänster på Spel.Travronden.se och alla artiklar vi publicerar (unikt) digitalt. För det skänker ekonomiska svallvågor som gör att vi kan satsa ännu mer på dig, och er.

För bara några år sedan fanns det inte bara en skepsis mot betalt innehåll på internet, den var omfattande och de som trodde annorlunda fick ett pekfinger riktat mot sig. Många tidningar höll sig undan och valde istället räckvidd (med annonsvisningar) som affärsmodell. Det blev kostsamt och i dag har de allra flesta prioriterat en mer läsarfinansierad framtid. Jag tror det är positivt. Vi behöver värna om journalistiken och skapa kvalitativt innehåll som ger värde till våra kunder, precis som vilken annan affärsverksamhet som helst. Det finns inga undantag till regeln och om det en gång funnits så gör de inte det längre. 
Att snart 4000 personer valt att prenumerera på Travronden digitalt visar att vi är något på spåren. TR Media har oförtrutet och i många år valt att prioritera och investera i det digitala affären. I dag har vi flera varumärken som står sig starka på egna ben och vi är på väg att skapa en teknisk infrastruktur i världsklass. Det finns givetvis mängder av utmaningar kvar och mer att utforska och det ska vi göra, också göra. Tillsammans med er.

Tack alla som väljer att ta del av Travrondens journalistik och spelinformation. Ert bidrag skapar möjligheter. Det gör att vi kan gasa och bromsa samtidigt i en svårt utmanande tid där pappersupplagor faller, distributionen har problem och tryckerier tvingas slå igen på löpande band. Ett tydligt tecken i tiden är att vi har värvat Sveriges största tipsstjärna, Daniel Berglund, till Spel.Travronden.se. Han börjar hos oss i augusti och kommer att vara ett utmärkt förstärkning till teamet med Jens Sjödén, vår statistikguru, och vår urstarka tipsgrupp som vunnit Tidningarnas V75-liga inte mindre än tre gånger på fyra år. Tillsammans ger de er Sveriges mest omfattande och initierade V75-material varje vecka, hela året.
Nu samlar vi kraft och resurser för att också förstärka våra användarupplevelser samt vässa spelinformationen och journalistiken.
Välkomna alla och trevlig sommar!

Psst. Vi gillar ju att fira tillsammans med er, läsare, och därför kommer den 4000:e kunden att få Travronden digitalt i 4-0-0-0 dagar. Signa upp dig i dag för att få chansen du med!

ANNONS


Så jobbar Travronden med journalistik

Uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor på vår information och att vara på plats där det händer. Vi följer de Pressetiska reglerna och vår nyhetsjournalistik ska präglas av trovärdighet och opartiskhet.