Joakim Svensson: "Reklamfria omslag – och snart kommer Vinternumret till dig"
Detta är en kommenterande text. Skribenten svarar för analys och ställningstagande i texten.
Samma fråga.
Varje år.
Ändå blir det aldrig tröttsamt.
För riktiga travälskare spelar omslaget på Vinternumret roll.
– Vem ska vi ha på omslaget?
Jag hör mig själv ställa frågan när vi sitter i det klassiska konferensrummet ”Red Mile” på TR Media. Vi funderar högt. Namnen på årets profiler poppar i rummet.
Diskussionen vandrar snabbt till Readly Express som inledde året på ett magnifikt sätt genom att vinna Prix d’Amerique på ett häpnadsväckande vis.
För många kan det tyckas som självklart när man vunnit ett av årets, kanske årets, största travlopp att hamna på omslaget i december?
Men är det något man lär sig inom travsporten så är det att ingenting är ”klart för sig själv”.
Mycket hinner hända under ett år på ovalerna runt om i Skåne, Sverige, Norden, Skandinavien, Europa, USA…ja, travuniversum.
2018 är inget undantag.
Det var inte 1978 heller.
För en tidnings omslag har betydelse. Jag har hört kända formgivare, ad:s och sidmakare kalla det för en tidnings bästa säljyta. Eller rent av för tidningens ansikte. Kanske är det sistnämnda den allra mest målande beskrivningen för ett magasin med ambitioner, såna som Travronden har i massor.
En legendarisk tidningsmakare, Dick Stolley på Time Inc., tog en gång i tiden fram en alldeles egen formel för omslag.
Den löd:
”Ung är bättre än gammal,
vacker bättre än ful,
rik är bättre än fattig,
film är bättre än musik,
musik är bättre än tv,
tv är bättre än sport
… och allt är bättre än politik.”
Året var 1974. Några år sedan, när John Lennon dött, lade han till en sista rad: ”Men inget säljer bättre än en död kändis.”
Mina många år på Expressen talar inte särskilt mycket emot den teorin. Inte alls egentligen. Men där handlade det ofta också om löpsedlarna. Ni vet, de där gula och rosa som lyser de tidningskiosker som ännu finns kvar.
Historiskt har valen av omslag handlat mycket om att vinna slaget om tidningshyllan. Att bli sedd. Att locka till köp. ATT SKRIKA HÖGST.
I dag är det, precis som så mycket annat i samhället, på väg att förändras och numera handlar det i allt större utsträckning om att profilera, sätta ton och vinna uppmärksamhet. Vissa är beredda att gå hela vägen till massbojkott för att…uppnå sitt omdiskuterade mål.
Jag var nyligen på Tidskriftsgalan och fick då se tidningen Fokus, som tapetserat sitt omslag med en binda med blodsfyllda rubriken ”It’s mens world”, vinna pris som ”Årets omslag”.
Riktigt så omtvistade har kanske Travronden aldrig varit. Och några fina priser har vi inte heller fått (det ska vi ändra på!). Genom åren har fotoblixtarna i Vinternumret allt som oftast fastnat på årets prestation eller årets häst. Det varit Dartster F. Det har varit Commander Crowe. Och Järvsöfaks, så klart. Inte sällan har det varit någon form av montage. Ganska ofta med röda toner i ramen, bomullsliknande snö och helst också en minimalistisk känsla av jul.
Vår avsikt har varit att premiera och låta strålkastarna lysa på den häst som gjort skillnad med sina prestationer på travovalen.
Vid inget tillfälle har vi haft annons på ettan. Den har tillåtits att vara ren från reklambudskap och stått utanför prislistorna. I år tackar vi, trots tuffa tider med annonsförsäljning och vikande upplagor, nej till ett rejält femsiffrigt belopp från en större samarbetspartner. Det var inget lättvindigt eller givet beslut. Det var ett publicistiskt beslut som visar att vilket hö… skyhögt värde vi fäster till omslaget som ligger på 10 000-tals travintresserades nattduks- och fikabord i veckor, månader, ja, kanske till och med år.
I ett annat sammanhang skulle det kunna liknas med att mäktiga Barcelona år efter år efter år efter… tackade nej till erbjudande om reklam på tröjorna till ett värde av miljoners miljoner kronor…
…ja, ända fram till 2007 då, när lockropen blev för höga. Men det är en särskild historia som vi kan fördjupa oss i ett annat sammanhang.
I år skickade Travronden ut allas vår fotovirtous Thomas ”Blomman” Blomqvist på äventyr med kamera och blixt i kalla och bistert belysta hästhagar. Det ryktas att han hade med sig några rökgranater… Vad han kom hem med?
Ja ni, jag förstår att ni är nyfikna, men ni får ger er till tåls till vår kärleksförklaring till travsporten är färdigställd, skickad till tryckeriet och utdelad i brevlåda och till butik. Någon liten överraskning vill vi ju bjuda på när du rycker av plasten av årets mest bläddervänliga julklapp den 12 december.
Visst är det svårt att bärga sig?
Med höstrusk för stugdörren är det dags att börja längta.
Det kommer det att vara värt.
Så jobbar Travronden med journalistik
Uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor på vår information och att vara på plats där det händer. Vi följer de Pressetiska reglerna och vår nyhetsjournalistik ska präglas av trovärdighet och opartiskhet.