Joakim Svensson: "Därför blev det Järvsöfaks på omslaget av Vinternumret"
Första intrycket består.
Därför ska omslaget på Travrondens Vinternummer vara något alldeles extra som fångar öga och sinne.
I år avbildar vi en oförglömlig ikon.
Detta är en kommenterande text. Skribenten svarar för analys och ställningstagande i texten.
Det finns de som säger att en tidnings omslag också är dess ansikte och själ.
Några skulle säkert argumentera sig knallröda om kinderna över att det ska vara ”värt” minst halva tidningen.
En annan formgivare skulle ägna timmar åt att berätta om varför (kända) människor är att föredra (framför djur).
Medan vissa tidningsmakare menar att det endast finns där för att sticka ut, skapa synlighet i tidningshyllan och få själva produkten såld.
Som ni säkert förstår finns det en myriad mer eller mindre verifierade teorier om vad ett omslag ska innehålla och hur det bäst ska utformas. Något facit eller hemlig formel finns inte. Istället ligger känslan av det hos mottagaren, läsaren, det vill säga er.
Maradona – en favorit
Bland mina personliga favoriter finns tidningsomslag med Muhammad Ali (tidigare Cassius Clay), Kyssen (mest sålda kvällstidningen genom tiderna), John Lennon, Elvis Presley (tack Sivert för påminnelsen) och nu också Diego Armando Maradona (googla på Crónica).
En gång för länge sedan, när jag jobbade som ad-assistent på reklambyrån P&P Kommunikation, läste jag en mindre drös med böcker om visuell kommunikation och konsten att fånga en känsla på bild. Det skrevs mycket om associationer och budskap som ska skapa en känsla som i sin tur ska leda till tanke och helst också vidare i en handling.
Några av de grafiska genierma som jag jobbat med på Dagens Nyheter, Expressen och reklambyråer brukar tala sig varma om att väcka känslor. Leda till köplust. Aldrig lura, alltid attrahera. Gärna skapa nyfikenhet. Så frön av intresse. Och ibland till och med provocera.
Jag brukar nöja mig med att säga att det ska vara en spegelbild av innehållet och ge en (träffsäker) ledtråd om vad du får läsa om.
Vinternumret i särklass
På Travronden har vi en lång och stolt tradition om att värna och vårda omslaget på Vinternumret. Vårt särklassiga magasin, som getts ut i många decennier i rad, ska bjuda på något extra. Det ska skilja sig från mängden i butik och tala direkt till dig som är travintresserad.
Grundprinciperna är att omslaget ska vara lätt att koppla till travsport och helst också porträttera en häst. Det kan vara någon som gjort hovavtryck under året som gått, eller som kommer att sticka ut på travovalerna framöver. Genom åren har vi inte gjort särskilt många undantag mot detta, även om det hör tiden till att förnya sig lite, lite hela tiden.
Så, vad skulle vi ha 2020?
Det är onekligen ett speciellt år som närmast härjats sönder av coronavirus, publiktomma läktare och nervsnittning. Nästan ingenting känns är som vanligt, förutom kanske just att Vinternumret kommer ut under andra veckan i december.
Till slut valde vi – originalitet. För att vädra att det varit just ett udda år och samtidigt hedra en av travsportens största legendarer i mannaminne. Det är ett försök att fånga själen av en oförglömlig ikon som travat vidare till de evigt gröna ängarna.
– Det har som alla vet varit ett annorlunda år, väldigt annorlunda. När man väljer omslaget för Vinternummer ska det ju illustrera travåret samt gärna vår kärlek till travsport. Vad hade vi ha välja på? Skandalerna med Propulsion-härvan, corona med tomma publikplatser?
– Nej, när en av svensk travsport mest älskade hästar genom alla tider lämnade oss under hösten blev valet plötsligt väldigt enkelt. Järvöfaks var oerhört älskad av alla och mångt mer saknad och det givna valet till omslaget, säger Patrik Nord, produktionschef på Travronden, efter att tidningen skickats till tryck.
Själv är jag redan farligt förtjust i omslaget. Jag har knappt kunnat släppa taget om jultidningen sedan jag fick det allra första exemplaret i min hand.
• Varför är det ett tecknat omslag?
– Det behövde vara någonting annat. Illustration poppade direkt upp i huvudet. Eftersom jag visste att vi hade Matilda (Öhrman), som är en fantastisk spännande och lovande illustratör, hos oss föll valet naturligt på henne.
Matilda Öhrman, som tidigare gjort teckningar och illustrationer i Travronden, gillade tanken och tog sig an uppdraget med hull och hår. Sedan dess har hon lagt ett otal timmar på att skapa den rätta känslan av en mytisk ikon.
• Hur gjorde du?
- När jag tecknade bilden gjorde jag det hemifrån med högkvalitets-ritpapper, blyerts- och grafitpennor, oavsett covid-19 är det där jag trivs som allra bäst med mitt skapande. Det ger mig sinnesro och inspiration att kunna sitta i min egen värld i timmar och skapa.
– När det gäller tillvägagångssättet för att få fram inspirationen till årets omslag var det självklart att söka i Travrondens bildarkiv. Själv var jag alldeles för ung för att fotografera den store Järvsöfaks när han sprang på travovalen. Jag valde mellan många starka fotografer som fångat hästens alla uttryck och slut föll valet en fotoserie av Travondens dåvarande fotograf Mia Törnberg från elitloppshelgen 2005.
• Har du gjort något liknande tidigare?
– Det bästa jag vet är att teckna och framförallt hästar. År 2018 hade jag min första vernissage på “The Wall of Art” i Karlstad med en mycket positiv upplevelse. Genom åren har jag både fotograferat åt kunder och tecknat av deras livskamrater. Bland favoriterna finns bland annat Callit, Bold Eagle och nu också Järvsöfaks.
• Är du nöjd med slutresultatet?
– Jag känner mig nöjd när jag tänker på timmarna jag lagt ner för att få min teckning att inte bara likna Järvsöfaks, utan fånga även de minsta detaljerna. För mig har mina konstverk alltid handlat om att väcka känslor och se den glädje jag kan sprida till de runt omkring mig.
Jag kunde inte sagt det bättre själv. Årets travbibel är fylld med glädje, sorg, kärlek, tragedi, eufori, tårar, skratt och så mycket mer. Det svämmar över av känslor. Många av oss skulle nog vilja påstå att den nådiga luntan är en av de starkaste årsberättelserna som gjorts på många år.
Vi hoppas ni (också) ska gilla att läsa den tillsammans med glöggfika och lussebullar. Och känner du någon travintresserad som borde dela läsupplevelsen med dig? En bättre travklapp är svår att hitta i julhandeln.
Tack för att du tar dig tid (och ger tillbaka till svensk travsport).
Fotnot: Travrondens Vinternummer börjar säljas i butik onsdagen den 9 december och kostar 199 kr (vilket är samma pris som det haft de senaste åtta åren). Mer eller bättre läsning om travsport finns inte.
Ämnen i artikeln
Så jobbar Travronden med journalistik
Uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor på vår information och att vara på plats där det händer. Vi följer de Pressetiska reglerna och vår nyhetsjournalistik ska präglas av trovärdighet och opartiskhet.