Sveriges ledande travtidning
ANNONS

Solvallas vd Jörgen Forsberg oroad över tittartappet

Foto: LARS JAKOBSSON / TR BILD
Jörgen Forsberg är vd på Solvalla. Foto: LARS JAKOBSSON / TR BILD

Solvallas vd Jörgen Forsberg oroas över att intresset för Elitloppet sjönk i år.
Han menar att ATG:s pressmeddelande målar upp en väl positiv bild.
– Jag blev tagen på sängen, säger han till Aftonbladet Trav365.

Publicerad:

Solvalla driver en egen podcast där den gångna helgen sammanfattades i veckans avsnitt. Bland annat vidrördes tv-siffror från söndagen som dippade. Katarina Widman, Chief Commercial Officer, säger till Travronden att någon djupare analys inte gjorts, men att det är något man ska titta på. Hon hänvisar även till att vädret spelar in.

Jörgen Forsberg, vd på Solvalla, imponerades inte av ATG:s pressmeddelande efter helgen.
Till Aftonbladet Trav365 säger han:

– I det här pressmeddelandet från ATG kan man få intryck av det är positivt men egentligen är det ju ett otroligt stort tapp. Jag förutsätter att de från Värtan, Kanal 75 och TV4 nu gör en grundlig analys över detta, det vet jag inte, men utgår ifrån det. Jag måste säga att jag blev lite tagen på sängen om jag ska vara ärlig. 

I samma artikel menar Rickard Segeborn, som tidigare arbetat på Kanal 75, är programchef sport på TV4 och C More, att man inte oroas över årets tittarsiffra för Elitloppet. Han hänvisar till att sharen – andelen av de som vid tidpunkten tittar på tv och såg just Elitloppet – var 25,1 procent att jämföra med drygt 23 procent 2020 och 2019.

FAKTA

FAKTA: Tv-siffrorna

2021

  • Långa sändningen, rating: 162 000. (- 50 %)
  • Långa sändningen, reach: 464 000. (- 26,5 %)
  • Korta sändningen, finalen, rating: 302 000. (- 12,2 %)
  • Korta sändningen, finalen, reach: 384 000. (- 45,8 %)

2019

  • Långa sändningen, rating: 324 000.
  • Långa sändningen, reach: 632 000.
  • Korta sändningen, rating: 344 000.
  • Korta sändningen, reach: 708 000.

Share 2021: 25,1 procent. (+ 7,3 %)
Share 2019: 23,4 procent. 

Källa: MMS.
Fotnot: I fjol gick Elitloppet kvällstid och tv-siffrorna är därför svåra att jämföra från 2020 till 2021. 

ANNONS

Ämnen i artikeln



Så jobbar Travronden med journalistik

Uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor på vår information och att vara på plats där det händer. Vi följer de Pressetiska reglerna och vår nyhetsjournalistik ska präglas av trovärdighet och opartiskhet.