Ledare: "ATG – sluta med Big 9 och Top 7"
Har ATG tappat skärpan, och nypet i nävarna? Agerandet på sistone, när man fått fart på de risiga V75-utdelningarna igen, har bolaget gjort bra. Det tog ett tag innan de reagerade, men nu verkar problemet ha åtgärdats.
Detta är en kommenterande text. Skribenten svarar för analys och ställningstagande i texten.
En annan lite märklig och hastig produktnyhet från ATG släpps för övrigt, i all hast, just i dag; Daily 5. Ännu ett sportspel. Inget fel i det, att testa nytt – även om det är underligt att just denna förvirrade nylansering i sin karaktär bygger på fiaskospelformen Big 9.
ATG verkar gärna blunda för, och vägrar erkänna, sina misslyckanden. Att backa och ge sig på de egna slaggprodukterna tycks svida för mycket. Vilket är en genant brist. Hans Lord Skarplöth har gjort sig känd som en handlingskraftig och krass vd, beslutsmässig när han tycker sig behöva, med passion och övertygelse för företaget och branschen, utan någon större ängslighet och utan några särskilda känslomässiga låsningar eller ömma tår.
Omsättningen visar på problemen
Därför är det en gåta hur ATG vecka ut och vecka in, numera år ut och år in, kan fortsätta att traggla på med flera bevisat iskalla produkter i sitt utbud. En titt i all sin enkelhet, bara i oktober månads omsättningssiffror, visar tydligt problemet.
Top 7
- 5 oktober: 1 190 729 kronor.
- 12 oktober: 1 320 770 kr.
- 19 oktober: 1 523 899 kr.
- 26 oktober: 1 657 164 kr.
Big 9
- 5 oktober: 1 739 631 kr.
- 12 oktober: 1 081 264 kr.
- 19 oktober: 1 643 099 kr.
- 26 oktober: 1 286 828 kr.
- Och det är inte bara i oktober 2024 som det ser ut ungefär så här – utan varje månad.
Detta är i ATG:s portfölj två relativt nya spelformer, som inte fungerar, och inte heller visar några tecken alls på uppryckning. Big 9 var en megasatsning som lanserades för tre år sedan, hösten 2021. Styrkt av sin lyckade sportspelsintroduktion, skulle ATG attackera Svenska Spels flaggskepp Stryktipset på lördagar. Rekorddyra prestigevärvningen Ola Wenström frontade satsningen.
Nästan ingen får puls eller nerv
Nu ser vi resultatet. Det har man kunnat göra länge; Inte ett smack har hänt. Stryktipset snittar över 25 miljoner kronor i veckan, medan Big 9 harvar på med mellan en och – max – två miljoner per lördag. Utklassad. Okänd. Och ointressant.
Spelet är sannolikt för slumpartat, en skrivbordsprodukt, med alla konstlade över och under-moment. Nästan ingen får puls eller nerv av detta. Inte ens i fotbollslagen som lirar matcherna. Där är det ju ingen som reflekterar det minsta över huruvida det ska bli över eller under två och ett halvt mål. Det är en påhittad teoretisk konstruktion.
Finns ingen tradition i Sverige
Top 7 kom 2016. Inspirerat av det franska storspelet Quinté Plus. Genom att tippa väldigt många hästar i rätt ordningsföljd i ett och samma lopp, skulle man på ett kick kunna få skyhöga odds, och för en liten slant ha chansen att bli miljonvinnare på bara nån minut.
Tanken var kanske god – men kunderna gäspar. Det finns ingen tradition i vårt land av att spela på det hållet. Att tippa vem som kommer sexa eller sjua i ett travlopp anses mest som en gissningslek, och inget som kan kalkyleras fram via en seriös värdering. De tilltänkta kunderna har inte gått i gång på den här grejen.
Dessa båda spelformer har flera likheter: De är jättesvåra att få alla rätt i. De är knepiga att överblicka och räkna ut kostnaden för. Och de passar skicklighetsspelare illa, eftersom såväl Big 9 som Top 7 har markanta inslag av slump och tur, mer än andra trav- och sportspel.
Har varit guld värt för ATG
Hans Lord Skarplöth tillträdde som vd på ATG för snart tolv år sedan, i januari 2013. Han har, på flera sätt, gjort ett bra jobb. Företaget har strukturerats om rejält. Man har tagit sig igenom en omreglering av spelmarknaden – och man lyckades få till en jätteökning av hästspelet mitt under en pandemi och lågkonjunktur.
Lord Skarplöths kanske allra största succé är lanseringen av sportspel. Det har varit guld värt för bolaget, och tillfört hästsporten nya medel. ATG har under hans ledning också varit skickligt på att vårda tidigare produkter och utveckla nya säljmekanismer. Först och främst kring V75, naturligtvis. Tillsammans-spelet har exploderat, Harry Boy-konceptet förfinats, och temaveckorna – såsom Winter Burst, Spring Race etcetera – har hottat upp vissa perioder ytterligare.
Men allt har inte flugit. De virtuella hästarna, exempelvis, blev en flopp – och fick göras om till en mer traditionell kasinosatsning. Sådant händer. Allt man provar kan inte bli succé.
Spelbolagets “sjuka mor”
Vad gäller Big 9 och Top 7 är kunderna tydliga med sina synpunkter. Utvärderingen ligger där öppen och kristallklar, varje lördageftermiddag, år efter år; Intetsägande produkter.
Trots återkommande försök till vitaliseringar och vitaminkickar så lyfter inget av de här båda spelen. Av någon anledning fortsätter ändå ATG-styret att i dessa två fallen försvara ”sin sjuka mor”, och stötta de misslyckade idéerna från företagets produktenhet.
Det enkla rådet är; Lägg ner. De funkar inte, och kommer inte att göra det. Tålamodet har gått för långt, och kostar pengar. De här ljumna skvalprodukterna stjäl kraft, tankemöda och interna resurser inne hos ATG, och naggar dessutom i onödan lite grann på ATG:s goda varumärke gentemot oss kunder.
Undvik prestige
Det är hög tid att sluta låtsas och blunda, och i stället visa gott spelsinne och ansvarsfull företagsskötsel genom att våga inse fakta. Det vill säga fiaskostämpla – och ge upp.
Ett brett produktutbud behövs. Nymodigheter. Experiment. Lyhördhet. Kundkännedom. Men ibland också klarsynta nedläggningar.
Prestige, däremot, bör undvikas.
Så: Dumpa Big 9 och Top 7. De duger inte. Röj plats på scenen för annat. Ge oss något fräschare och roligare. Och Daily 5, well… det tyder på att omdömet, lyhördheten och prestigen på olika positioner behöver finkalibreras.
Ämnen i artikeln
Så jobbar Travronden med journalistik
Uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor på vår information och att vara på plats där det händer. Vi följer de Pressetiska reglerna och vår nyhetsjournalistik ska präglas av trovärdighet och opartiskhet.