Joakim Svensson: "Tack alla som väljer Travronden – ert stöd är ovärderligt"
Tack alla.
Detta är en kommenterande text. Skribenten svarar för analys och ställningstagande i texten.
Det finns en del gamla skrönor från landets journalistmurvlar, travredaktörer inte minst, om heroiska insatser och bravader som gjorts för att säkra utdelning av just deras tidning.
Själv har jag fått uppleva en och annan under mina många år i branschen.
Faktum är att varken ekonomiska kriser, världskrig eller nu senast en pandemi av sällan skådat slag har stoppat Travronden från att komma ut sedan den 19 augusti 1932.
89 år i svit har alltså travets egen tidning forslas ut till gårdar och stugor över hela landet. För många har det blivit som en kär vän, en pålitlig kamrat som dyker upp i ur och skur för att ge dig allt det senaste om travsport och spel på hästar.
Det är vi glada och stolta över.
Årets tidskrift
För några timmar sedan utsågs Travronden till Årets tidskrift i Sverige – ett prestigefullt pris som delats ut i många många år och förunnats tidningar som King, Filter, Fokus och Affärsvärlden.
Konkurrensen är skrämmande hård och inte sällan brukar de mest guldglättiga utmärkelserna tillfalla Aller Media, Bonnier Brand and Magazines (som de numera heter) och Egmont eller LRF Media. De stora magasinsdrakarna och förlagsjättarna som spottar ur sig tidningar varje dag hela året helt enkelt.
Att travsporten då sveper in på tidskrifternas röda matta under deras egen Oscarsgala och tilldelas helhetspriset som Årets tidskrift populärpress är (nästan) en lika stor bedrift som när Brioni satte nosen först i Elitloppet 2011.
Vi sysslar till betydande delar med att analysera hästarnas prestationer, bevaka travtävlingar på landsbygden och rapportera vad som händer i travvärlden.
Men vi nöjer oss numera inte med det.
Tappar inte hakan
På senare år har Travronden och TR Media – som moderbolaget heter – växlat upp med digitala tjänster som Menhammar OnlineSales och Joker, för att nämna två av våra framgångssagor. Vi producerar tv som gör andra publicister avundsjuka i form av Äntligen V75 och vi utvecklar skräddarsydda system såsom TR Content (CMS) och TR Hub (kundhantering) som hela tidskriftsbranschen är nyfikna på.
Vem hade kunnat tro att Travronden, en facktidning med anor från en annan tid, skulle förmå det när Maharajah såg dagens ljus eller när Napoletano härskade på travovalerna?
Förmodligen inte många.
Knappt ens vi själva.
I dag är Travronden ett uppskattat mediehus som ger ut produkter som sticker ut och ansedda redaktioner gärna vill inspireras av.
I sig förstår jag att många av er kanske inte tappar hakan över det. Min poäng är varken den, eller särskilt självgod egentligen (publicister ska inte vara det) – utan att allting är möjligt. Allt går.
Tack alla
Det som en gång såg mörkt och eländigt ut kan blomma på nytt. Ur askan och in i elden. Travronden har inte dansat på rosenblad det senaste decenniet. Vi har tvingats till alla möjliga svåra och plågsamma avväganden. Det har gjort ont Det har skavt. Och priset har stundtals varit orättvist högt. Det kommer att fortsätta kännas när vi tvingas tacka nej eller avstå något vi drömt om, men resan mot en ljusnande framtid har börjat på Travronden.
Det hade aldrig varit möjlig utan dig. Utan alla er som prenumererar - eller prenumererat på tidning – köpt annonser, spridit goda vitsord, skrivit referat från svinkalla läktare, valt oss före konkurrenter i tidningskiosken, eller tagit bilder i någon köldbiten vinnarcirkel kring polcirkeln, eller för all del låtit oss besöka er gård i sommarljuset, kanske stannat upp på stallbacken för att svara på några viktiga frågor från en nyfiken reporter.
Ni vet vilka ni är. Allihop.
Hörni. I dag vann alla vi som är travintresserade och har valt Travronden det finaste pris som Tidskriftssverige har att erbjuda. Och vi gjorde det tillsammans. Vi är ofantligt tacksamma för ert stöd och hoppas att ni redo att hänga med oss i 90 år till, minst.
Från botten av vårt travhjärta, tack alla!
Psst. Du vet väl att du kan prova på Travrondens papperstidning för bara 9 kronor? Missa inte det!
Ämnen i artikeln
Så jobbar Travronden med journalistik
Uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor på vår information och att vara på plats där det händer. Vi följer de Pressetiska reglerna och vår nyhetsjournalistik ska präglas av trovärdighet och opartiskhet.