Joakim Svensson: "Efter storsatsningen - Travronden når nära 100 000 läsare"
Det har gått ett år sedan vi lanserade den största satsningen på många år.
Nu når vi 93 000 läsare varje vecka och vet lite mer om vad ni tyckte om vårt initiativ.
Plötsligt känns vissa mållinjer inte lika avlägsna längre på Travronden.
Detta är en kommenterande text. Skribenten svarar för analys och ställningstagande i texten.
Var fjärde månad presenterar Kantar-Sifo, som regelbundet mäter tidningsläsandet i Sverige, nya räckviddssiffror för tidskrifter och dagstidningar.
I början på förra året fanns tendenser på att läsandet av tidskrifter var på väg uppåt, men nu ser det plötstligt desto mörkare ut igen. Nästan hälften av titlarna krymper i senaste Orvesto Konsument, många med tvåsiffriga tal, medan enbart ett fåtal titlar faktiskt ökar sin räckvidd.
Bäst av alla går det för Offside, en tidning för fotbollsnördar, som ökat med hela 53 procent från en mätning till en annan. Det är faktiskt sagolikt imponerande. Annars är en annan tidning som bryter mönstret och håller emot samhällstrenden just din travtidning.
För ganska precis ett år sedan (den 5 februari 2020) gjorde vi om Travronden i något som vi kallade “vår största satsning någonsin” och som innebar att du läste oss skulle “få mer och bättre till lägre pris". Nu vet vi mer om hur det gått.
Historisk brytpunkt för Travronden
Från hösten 2019 till hösten 2020 har antalet läsare av Travronden Sport och Travronden Spel ökat med 3 000 i papperstidningen till 54 000 läsare, vilket är en ökning med 6 procent. Under samma period har antalet digitala läsare ökat från 49 000 per vecka till 59 000, vilket är en ökning med hela 21 procent.
Det betyder att Travrondens digitala räckvidd för första gången någonsin är större än papperstidningen. En historisk brytpunkt som för bara några år sedan upplevdes som avlägsen och som pessimistiska röster menade inte var möjlig alls.
Men mycket har också hänt sedan 2010 och det gäller att hänga med i den utvecklingen som pågår runt omkring i samhället. Den går fort nu.
Under 2020 har digitaliseringen fått visa vad den går för och branschexperter menar att ”coronapandemin har varit som raketbränsle för den digitala transformationen av samhället”.
Jag skulle inte argumentera mig varken röd eller blå emot det uttalandet.
Viruseffekten på travet
I takt med viruset påverkat så gott som alla aspekter av våra liv så har travsporten fått en positiv skjuts. Som en av få sporter hittade travet ett ansvarsfullt sätt att tävla på, vilket inneburit att många hittat till(baka) till travsporten. Resultaten av det har varit slående. Omsättningen på hästspelet ökar. Antalet hästar i träning går uppåt. Antalet licenser går uppåt. Och det stannar inte vid det.
Hittills har faktiskt inte en enda tävlingsdag ställts in på grund av pandemi. Det är nästan ofattbart lyckosamt i en tid när konserter, idrottsevenemang och bröllopsfester skjuts på framtiden.
Vi får hoppas att trenden håller i sig och att ökningarna håller i sig.
Sportens framtid vilar tungt på det.
Sammanlagt har de redovisade tidskrifterna i Orvesto Konsuments tredje mätning 18 394 000 bruttoläsare. Det betyder att varje person läser i snitt 2,3 tidskrifter. Snittet har gått ned något under det senaste året. I 2020:2 var motsvarande siffra 2,5 och i 2020:1 låg snittet på 2,7 titlar. Undersökningen genomfördes 1 september–31 december och totalt deltog 13 435 respondenter i mätningen.
Nya tv-format på väg
För de invigda verkar det inte gått obemärkt att Travrondens digitala initiativ ökat kraftigt på senare tid. Samtidigt som vi har förbättrat papperstidningarna och dragit isär Travronden Sport från Travronden Spel så har vi också lanserat två nya sajter, Travronden.se och TravrondenSpel.se, samt gjort en rad innehållssatsningar bland annat på tv.
För några veckor återstartades tv-programmet ”Travronden Debatt”, på senhösten lanserades ”Snart lördag med Daniel Berglund” och nästa vecka är det premiär för ännu ett tv-format som vi hoppas att ni ska uppskatta (mer om det inom kort).
Den grundläggande idén – bakom det mesta – är att förbättra våra tjänster utan att för den sakens skulle tumma på utgivningen av de omtyckta tidningarna Travronden Sport och Travronden Spel.
På möten har jag talat högt om ”sport på riktigt” och ”spel på allvar”. Det ska genomsyra mer av det vi gör och under våren hoppas jag kunna presenteras några goda nyheter på området. Samtliga har sitt ursprung i vad ni, som läsare oss, vill ha mer och mindre av.
På väg mot 100 000 läsare
Den sista och kanske allra mest glädjande siffran i Orvesto Konsument 2020:3 handlar om den totala räckvidden för Travronden som just nu är hela 93 000 läsare(!), vilket är en ökning med 7 000 läsare jämfört med 2020:2. Något motsvarande har tidningen inte varit uppe på sedan det glada 00-talet. Det tar vi som ett fint tecken på att ni uppskattar vad vi gör och tycker vi ligger i rätt spår. Av den senaste läsarundersökningen att döma är ni ganska många som vill ha mer från Travronden.
På spelsidan pekas det med all önskvärd tydlighet på V75 och särskilt intressant verkar analyser av experter och aktiva vara för dagen. På sportsidan handlar det mycket om reportage och intervjuer, men också om att utöka och förbättra bevakning av tävlingarna. Det har vi tagit med oss i vårt arbete framåt och ambitionen är att vi före sommaren ska ha något extra att erbjuda alla er som söker det.
Vi kan även se att hästägare är en grupp som det finns ett stegrande intresse för att vi ska skriva mer om, vilket vi också ska jobba med.
Vill du få koll på vad som händer i travvärlden? Eller ha tillgång till det största V75-materialet varje vecka? Travronden ger dig alltid det senaste. Här kan du göra som 15 000 andra travälskare, skaffa tillgång till Travronden Digital.
Vi ger bort sulkys
Det finns fler saker som skulle vara värda att skriva mer om en dag som denna, men jag nöjer mig med att konstatera att vi är både glada och stolta för att ni väljer att prenumerera på oss och därigenom ge oss möjlighet att förbättra oss samtidigt som vi gör andra glada.
Som till exempel med Julgåvan, där tre lyckliga travskolor ska få en splitterny sulky från Custom av Travronden, och Schyssta ligan som görs i samarbete med Menhammar.
Sånt värmer lite extra kring årsdagen för nysatsningen på Travronden.
Tack för att ni tar er tid och tveka inte att kontakta mig via e-post om ni har några synpunkter på vad vi gör eller tankar på hur vi kan förbättra oss ännu mer.
Ämnen i artikeln
Så jobbar Travronden med journalistik
Uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor på vår information och att vara på plats där det händer. Vi följer de Pressetiska reglerna och vår nyhetsjournalistik ska präglas av trovärdighet och opartiskhet.