Sveriges ledande travtidning
ANNONS

Joakim Svensson: "Därför gör Travronden tv-program på tv-program hela veckan"

Foto: Thomas Blomqvist/TR Bild
Äntligen V75 är Sveriges nya V75-magasin som sänds direkt på Travrondens Facebook kl 16.00 varje fredag. Foto: Thomas Blomqvist/TR Bild

Travronden har aldrig gjort mer tv online än i dag.
Ni verkar gilla det.
Därför blir det rörliga tv-format varje dag hela vägen fram till mållinjen på elitloppssöndagen.

Publicerad:

Detta är en kommenterande text. Skribenten svarar för analys och ställningstagande i texten.

I begynnelsen skapades en papperstidning för att rapportera om vad som händer inom den växande travsporten. Sedan den dagen (reds. anm. 19 augusti 1932) har Travronden kommit ut obruten svit och prenumererats på av 100 000-tals travintresserade människor.

I dag ger TR Media ut Travronden Sport och Spel ut varje onsdag, Travronden Helg landar i den digitala tidningskiosken på fredagar och följs tre gånger per år av tjocka magasin (Vinternumret, Avelsnumret, Nostalginumret).

Men det är inte längre papperstidningen som är den dominerande nyhetskällan på Travronden. Världen ser inte längre ut som den en gång gjorde när ”postisarna” fyllde våra brevlådor med tidningsbuntar och reklamhögar.

I dag har Travronden större räckvidd än någonsin (93 000 personer per vecka, enligt Orvesto Konsument), varav lejonparten konsumerar oss via Travronden.se och TravrondenSpel.se. Under pandemin har det digitala beteende skjutit i höjden och mest tydligt syns det i rörlig bild, där strömmande video har ökat med tvåsiffriga procent i (nästan) alla åldersgrupper. Mest har det stegrat i gruppen 65+ år.

Enligt ”Svenskarna och internet 2020” – som är den största mätningen som görs på årlig basis – använder 9 av 10 internetanvändare i åldern 26-65 år play-tjänster. Dagligt talar vi om en användning på 36 procent och tv-kanalernas play-tjänster har sedan något år tillbaka passerat traditionellt tv-tittande.

Det är en rasande snabb utveckling och ett maktskifte av sällan skådat slag som ägt rum i bakvarven av Donald Trumps uttåg ur världspolitiken och covid-19:s skoningslösa intåg i världshälsan.

Över 8000 digitala kunder

På Travronden har det senaste årets tombola inte gått obemärkt förbi. Sedan januari 2020 har vi lyckats dubblera antalet helt digitala prenumeranter till 8 269 betalande kunder – en siffra som många kanske inte trodde 2015. Sett till våra 80 000 unika besökare varje vecka är det en utveckling som skulle göra andra publicister avundsjuka.

Mycket av framgången är kopplad till vad våra reportrar, redaktörer, fotografer – ja, journalister gör varje dag. I mångt och mycket förenas de i en till synes outsinlig produktion av journalistik och spelinformation. Varje dag publiceras nyhetsartiklar, referat, krönikor, reportage, startlistor, tips och intervjuer och mycket, mycket mer på Travronden.se och TravrondenSpel.se.

Du som läser oss regelbundet vet vad jag menar.

Rekord för tv

Den största skillnaden jämfört med förra året är att vi gör mycket mer rörlig bild. I dag har vi flera större tv-produktioner igång och så sent som i söndags direktsände vi ”Lottningen – en gång om året”, där våra prenumeranter kunde följa avslöjandet av startlistor till elitloppshelgen och vinna fyra restaurangplatser på Kongressen. Många deltog och till slut var det Erik Borgvall som vann och får sitta bland de utvalda inne på Solvalla samtidigt som årets häftigaste travtävlingar avgörs.

På ett eller annat sätt ska det löna sig att prenumerera på Travronden och detta är ännu ett förträffligt exempel på hur det kan bli tack vare samarbeten med Solvalla och sponsorn R1 Bygg.

Programmet har för närvarande setts av över 10 000 personer och hade stundtals långt över 400 samtidiga live-tittare, vilket gör det till det mest sedda webbformatet om elitloppslottningen i konkurrens med andra välkända tv-satsningar.

Tack alla som väljer att titta med oss!

Äntligen V75 - en succé

Våra tv-produktioner under elitloppsveckan stannar, så klart, inte vid det. Inte ens nära faktiskt. I dag görs Nyhetsronden med Rickard Hansson samt Lira nästa gång med Linus Eriksson. 

Sedan väntar repris på Jonas Möllers och Daniel Olenklints påfund På djupet – ett piggt program där de tar pulsen på intressanta elitloppsprofiler. TV-programmet kommer ut på Travronden på Youtube och i andra kanaler. Innan veckan är slut bjuds det Jokerskolan och ytterligare ett avsnitt av intervjuprogrammet Lindberg, som haft enorma tittartider och denna gång gästas av elitloppsaktuelle tränaren Svante Båth. Det publiceras på torsdag, då även det omtyckta Ur arkivet med Tony Ryttar flyter ut i sociala medier.

Om du trodde det stannade vi det så får du tänka om. På lördag gör vi repris av fjolårets uppmärksammade Elitloppsfrukost med en välbekant elitloppsprofil när Johan Lindberg kommer på besök med kaffe och bulle.

Jag har sparat det största och kanske bästa till sist. Sedan två månader tillbaka rullar tv-programmet Äntligen V75 varje fredag kl 16.00. Där möter du bland andra mångmiljonvinnande Daniel Berglund, Travrondens tipschef Anton Stöckel, travtränaren Timo Nurmos (som haft bra flyt i tipsen) samt högaktuella travkuskarna Mats och Magnus Djuse. Programmet leds av Johan Lindberg och ses varje vecka av över 10 000 travintresserade. 

En bättre start inför V75-spelandet finns inte att få i dag. 

Elitloppshelgen till ära gör vi dubbla program av Äntligen V75, förutom fredagens avsnitt så blir det alltså också ett extrainsatt program på söndag förmiddag kl 10.00, då det bjuds på rykande färsk spelinformation inför en stekhet spelomgång i Sveriges roligaste spelform (V75).

Sista papperstidningen?

Alla rörliga tv-satsningar har gjort att Travronden slår rekord på rekord. I april passerade vi fjolårets helårssiffra och i maj tyder allt på att vi kommer att passera 1 000 000 tittade tv-minuter under e-n enskild kalendermånad.  

Det känns fantastiskt kul att Travronden som oftast ses ”som den sista papperstidningen” kan locka så många tittare som väljer att stanna så länge för att se vår – ofta – ganska långa och kunskapsintensiva program.

När andra travmedier läggs ned (senast Travnet) är det av yttersta vikt att travsporten syns och hörs i bruset. Därför känns det extra kul att kunna lansera så pass många nya tv-format på kort tid. Som uppskattas av er.

Travjournalistiken (och spelinformation på hästar) är viktigt för det långsiktiga spridandet och intresset för travsporten.

Efter Elitloppet kommer vi att skicka ut en enkät med vad ni vill att vi se i tv-väg. Läsarundersökningar är ett värdefullt sätt för oss att få veta mer om vad ni förväntar er av oss varje vecka, även utanför festtider. 

Vi uppskattar om du kan lägga några minuter på det, så lovar vi att lyssna och se till att bli ännu bättre framöver.

Tack för att du tar dig tid.

Psst. Du vet väl att du kan teckna upp dig för Travronden digitalt för en enda krona?

ANNONS

Ämnen i artikeln



Så jobbar Travronden med journalistik

Uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor på vår information och att vara på plats där det händer. Vi följer de Pressetiska reglerna och vår nyhetsjournalistik ska präglas av trovärdighet och opartiskhet.