Sveriges ledande travtidning
ANNONS

Jonathan Carré bekymrad över monténs framtid

Foto: Malin Albinsson/Thomas Blomqvist/TR B
Foto: Malin Albinsson/Thomas Blomqvist/TR B

Jonathan Carré ledande i den svenska montésporten.
Han är dock långt ifrån nöjd med hur sporten mår för dagen och har i ett långt Facebook-inlägg kommit med synpunkter.
”Jag tänker inte åka runt på landets travbanor vecka efter vecka och vara tyst längre”, skriver han.

Publicerad:

Inlägget som publicerats på Facebook tar avstamp i såväl stora som små frågor. Jonathan Carrés röda tråd att mycket borde kunna vara bättre.

Jag är bekymrad. Vad vill Svensk Travsport med montésporten Efter en period med en positiv trend för montén de senaste åren tycker jag att många saker har blivit sämre”, inleder han inlägget med. Många av synpunkterna är riktade mot Mattias Stenby som är nationell propositionsskrivare. En synpunkt är att det körs för många montélopp med autostart.

“Finns två läger”

– Jonathan Carré gjorde något utspel tidigare i år också och då pratade jag med honom men den gången uppfattade jag det som att han tyckte att det var för många voltlopp i lägre klasser. Nu är åsikten en annan. Överlag kan man säga att åsikterna går isär, det finns två olika läger. Vissa föredrar volt medan vissa föredrar auto, säger Mattias Stenby.

Foto: LARS JAKOBSSON / TR BILD
Jonathan Carré på hästryggen efter en seger på Solvalla förra hösten. Foto: LARS JAKOBSSON / TR BILD

Här kommer också tankar som jag sagt länge. Varför inte ta efter Frankrike med fördel för de som rider mindre? Det finns flera alternativ. På Solvalla red man nyligen ett lopp med fördel under 30 lopp – men då kan man inte sätta 40 meters skillnad som man gjorde. 20 meter måste det vara”, skriver Carré som även öppnar för att använda en modell baserat på vikter som underlag till propositioner.

“Jag tror att 40 meters tillägg är det rätta”

– Några gånger har jag provat att sätta 40 meters tillägg vilket beror på att de mindre rutinerade ryttarna ska få chansen. Skiljer det ”bara” 20 meter så kanske man vill ha en rutinerad ryttare ändå, så att säga. Syftet med hela den propositionen är att fler ska få chansen och det är ett problem som montén har – att det är relativt få utövare och när de bästa begränsas märks det av i anmälningslistan. Aktiva vill helst ha Carré. Jag tror att 40 meters tillägg i en sådan proposition är det rätta men allt det här är en jädra balansgång.

Foto: THOMAS BLOMQVIST / TR BILD
Mattias Stenby är nationell propositionsskrivare. Foto: THOMAS BLOMQVIST / TR BILD

– Vikter är inget vi har diskuterat. Det som är diskuterats kopplat till vikten är om det ska finnas en viktgräns eller inte och var den i så fall ska sättas. Då hade det mer att göra med att inte vilja uppmana till osunda ideal och att ryttarna inte ska äta. Att proppmässigt använda sig av vikter har inte varit aktuellt.

“Upp till banorna”

Det är bättre att en bana kör TVÅ montélopp och det är längre mellan gångerna vi rider där än att vi bara ska åka för ett lopp”, skriver Carré.

– Upp till banorna. Nu när vi får färre och färre lopp i Sverige och har en del dagar med bara åtta lopp är det svårt att få till två montélopp, särskilt på banor som har varm- och kallblodslopp. Säger en bana till mig att det önskas två montélopp samma dag är det inga problem. Solvalla hade tidigare två montélopp då och då men de har förändrat sitt tävlingsupplägg och får inte till det nu. Även när det kommer till loppets placering på tävlingsdagen är det upp till banan.

FAKTA

Antalet montélopp

  • 2023: 295 stycken (3,78 procent av totalen)
  • 2022: 321 stycken (3,83 procent av totalen)
  • 2021: 324 stycken (3,87 procent av totalen)

Fotnot: 2023 års siffror är ett estimat.

Jonathan tar också upp ett exempel med den geografiska planeringen och illustrerar det med en helg då tre montélopp reds: Ett på Östersund, ett på Jägersro och ett på Hagmyren. ”Känns det rimligt?”, frågar han.

– I det exemplet har jag lite svårt att se hur det ska lösas. Östersund hade ett eget montémästerskap på fredagen och den banan har ju svårt att ta hänsyn till att Jägersro har ett montélopp dagen efter. Hur ska man då lägga upp tävlandet om det här upplevs som ett problem?

FAKTA

Antal montélicenser

  • 2022: 208 st.
  • 2021: 208 st.
  • 2020: 199 st.
  • 2019: 198 st.
  • 2018: 219 st.
  • 2017: 257 st.
  • 2016: 334 st.
  • 2015: 368 st.
  • 2014: 397 st.
  • 2013: 620 st.
  • 2012: 657 st.
  • 2011: 660 st.
  • 2010: 686 st.
  • 2009: 687 st.

Fotnot: Per 15 oktober varje år.

Carré är också besviken på att Stochampionatsmontén och Sommartravsmontén försvunnit utan någon kommunikation.

– Stochampionatsmontén var ett lopp för enbart ston där det var ganska dåligt anmält och därför valde vi att justera propositionen och lägga loppet på lördagen, prispengarna var samma och det reds ett lopp med voltstart den dagen i stället.

Nytt lopp nästa år?

– Sommartravsmontén var ett lopp som gick på Rättvik, i år plockades det bort på grund av STL Sommartrav som slutade senare och då upplevde vi det som konstigt att ha en sommartravsfinal när det inte var final för det stora konceptet. Dessutom har det varit klent anmält i den finalen. Till nästa år kan man absolut titta på någon ny variant när STL Sommartrav har en ännu tydligare finaldag med STL-finaler på Solvalla i mitten av augusti.

Foto: LARS JAKOBSSON / TR BILD
Montélopp i dimma. Foto: LARS JAKOBSSON / TR BILD

Mattias Stenby lyfter en problematik som är kopplad till att montésporten är relativt liten.

– En sak jag upplever är att det ofta är ganska mycket anmält i loppet ett fåtal dagar före deadline, men när anmälningstiden närmar sig sitt slut försvinner det hästar. Det ser ut att bero på att tränaren plockar bort hästen när det upptäcks att de inte får den ryttaren som önskas. I sig är det ett problem att så många vill ha så få ryttare. 

“Eliten är snäv”

– Hästen plockas hellre bort än att sätta upp en annan ryttare. Eliten är snäv och hur ska vi komma vidare med det? En svår fråga, jag vet inte riktigt. Han vill vara med på Östersund, Jägersro och Hagmyren samma helg i sitt exempel, om de bästa ska vara med i alla lopp blir det ett litet utrymme för mindre rutinerade.

Foto: null
Montélopp i franska Cabourg där sporten är på en helt annan nivå.

Samtidigt är han öppen med att begränsningar kan införas för de mest rutinerade.

– Ja, precis. Det blir en balansgång. Vissa tycker inte att det ska finnas begräsningar alls. Kanske ska vi fundera på att ha ”fördels-propositioner” i större utsträckning för då får ju alla vara med. Här är jag öppen för förslag när det gäller propositioner och ser gärna att Svensk Monté Riksorganisation tar in synpunkter från så många olika aktiva som möjligt för att vi ska komma vidare i frågan. Jag hade ett möte med dem i våras, men som jag nämnde tidigare går åsikterna isär i många frågor om vad som är bra eller mindre bra och hur vi ska göra för att det ska gynna fler.

ANNONS

Ämnen i artikeln



Så jobbar Travronden med journalistik

Uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor på vår information och att vara på plats där det händer. Vi följer de Pressetiska reglerna och vår nyhetsjournalistik ska präglas av trovärdighet och opartiskhet.