Travronden vinner pris som årets tidskrift i Sverige
Årets tidskrift i Sverige är – Travronden.
I tidningens 89-åriga historia har det aldrig tidigare hänt.
– Vi är otroligt tacksamma och omåttligt glada, säger Joakim Svensson, chefredaktör på Travronden.
På onsdagen samlades den svenska tidskriftsbranschen framför datorer och tv-skärmar för att följa den årliga Tidskriftsgalan.
Mellan namnkunniga talare från medieaktörer över hela världens delades det ut priser i tio prestigefyllda kategorier.
Sist ut var de nominerade till helhetspriset för populärpress – som i konkurrens med Svensk Damtidning, Dagens ETC och Vego gick till travsportens tidning.
Travronden är årets tidskrift i Sverige.
– Herregud! Det är en fullkomligt chockartad känsla på redaktionen. Att en mindre nischad tidning som Travronden ens kan konkurrera med magasinsjättar och förlagsdrakar är en svindlande tanke. Att vi vinner känns som en saga. Jag måste nästan nypa mig i armen för att tro att det är sant, säger Travrondens chefredaktör Joakim Svensson.
”När andra ställde in, ställde de om. Ur krisen kom en vinnare – Travronden.
Den erfarna och namnkunniga juryn – som bestått av Hanna Stjärne (vd på Svt), Cissi Elwin (vd och chefredaktör Chef), Johannes Klenell (kulturredaktör Arbetet), Jon Mauno Pettersson (chefredaktör Breakit) och Karolina Roslund (vd Perfect Day Media) – skriver i sin motivering:
”Med nya affärsgrepp, nytt fördjupat innehåll och satsningar på nya medieformer och interaktivitet visade de vägen när läget var som svårast. På ett imponerande sätt förstod de snabbt läsarnas och tittarnas behov under pandemin och agerade med kraft. När andra ställde in, ställde de om. Ur krisen kom en vinnare – Travronden.”
När Travrondens redaktion fick beskedet under en enklare galatillställning på TR Media blev det starka glädjereaktioner.
– Konkurrensen i helhetskategorin är verkligen den allra tuffast tänkbara. Det finns så många tidskrifter och redaktioner därute som gör ett fantastiskt journalistiskt arbete varje dag. Att just vår resa premieras är ett tecken på att ingenting är omöjligt. Allt går med vilja, ambition, motiverade medarbetare och en engagerad publik, säger Joakim Svensson.
Kerstin Neld, vd på Sverige Tidskrifter, säger:
– Under hela pandemin har efterfrågan på god journalistik varit större än någonsin. För att kunna vara framgångsrik under de speciella förhållanden som rått på marknaden har det krävts både förmåga till snabb omställning och en rejäl portion mod. Dagens vinnare imponerar och är bra exempel på detta. De inspirerar alla i vår bransch.
Några av Travrondens priser
- December 2015: Vinnare Tidningarnas V75-tipsliga 2015.
- December 2016: Vinnare Tidningarnas V75-tipsliga 2016.
- Februari 2017: Fotografen Thomas Blomqvist blir årets travsportjournalist, utsedd av SHK – Sverige hästsportjournalister.
- Augusti 2017: Världskongressen i trav premierar Travronden för "Bästa sajt" (Travronden.se) och "Bästa berättande" (Even Elvenes).
- September 2017: Sveriges Tidskrifter nominerar Travronden till "Årets digitala tidskrift" till Tidskriftsgalan.
- November 2017: Sveriges Tidskrifter utser Travronden till "Årets digitala tidskrift" vid Tidskriftsgalan.
- December 2018: Vinnare Tidningarnas V75-tipsliga 2018.
- Februari 2019: Reportern Rickard Hansson blir årets travsportjournalist, utsedd av SHK – Sverige hästsportjournalister.
- Juni 2019: Världskongressen i trav utser återigen Travronden till vinnare av "Bästa sociala medier" och "Bästa tv-dokumentär/program".
- Oktober 2019: Sveriges Tidskrifter nominerar Travronden till "Årets digitala tidskrift" och "Årets utvecklare" till Tidskriftsgalan.
- Februari 2020: Dennis Engelbo utses till årets travsportjournalist av SHK.
- Februari 2020: Thomas Blomqvist får Remy Nilsons hederspris.
- September 2020: Sveriges Tidskrifter nominerar Travronden till "Årets kampanj” på Tidskriftsgalan.
- September 2021: Sveriges Tidskrifter nominerar TR Media/Travronden till “Årets grepp” och "Årets tidskrift populärpress” på Tidskriftsgalan.
- November 2021: Sveriges Tidskrifter utser Travronden till “Årets tidskrift populärpress” i Sverige.
Bakom Årets tidskrift finns förutom en närgången journalistik och omfattande spelinformation också flera nya och innovativa initiativ som uppmärksammats både inom och utanför travkretsar.
Travronden ställde inte in under pandemi. Tidningen ställde om.
– I skuggan av pandemin har mycket ställts på sin spets. Jag har tidigare sagt att detta har varit ett av de mest utmanande åren i tidskrifternas historia. Så var det. 2020 och 2021 har varit enormt prövande och krävt osedvanlig kreativitet. Men vi bestämde oss tidigt för att inte backa eller skrämmas av verkligheten, utan att våga trava framåt. Det har gått långt bättre än vad vi någonsin kunnat tro, säger Joakim Svensson.
”Visat världen att det går att hålla hästauktioner annat än på traditionellt vis
Detta är Sveriges Tidskrifter
Sveriges Tidskrifter (ST) är landets största branschorganisation i medievärlden med nära 400 medlemmar. De arbetar för att synliggöra branschens utveckling, värna pressetiken och stärka samarbetet mellan publicister. Gemensamt för medlemstitlarna är att de är publicister med utgivningsbevis som verkar inom ett fördjupande ämnesområde.
När fysiska hästauktionerna hotades av nedstängning på grund av samhällsmitta skapade Travronden/TR Media tillsammans med Menhammar stuteri och Annemanna den digitala hästauktionsplattformen Menhammar OnlineSales som tagit försäljningen av travhästar till folks vardagsrum.
Under premiäråret genomfördes flera direktsända auktioner som under pandemiåret setts av 10 000-tals travintresserade över hela världen och nära 900 hästar har sålts till ett samlat värde av över 120 miljoner kronor.
– Jag hoppas att Menhammar OnlineSales har visat världen att det går att hålla hästauktioner annat än på traditionellt vis. Hur framtiden ser ut vet ingen, men det troliga är att vi aldrig kommer att lämna de digitala möjligheterna, säger Margareta Wallenius-Kleberg, en av initiativtagarna.
”Det behövdes en mötesplats för alla informationshungriga V75-spelare.
När spelbutikerna stängdes ned och travintresserade inte längre kunde dricka kaffe och snacka V75 med vännerna i kioskerna skapade Travronden ett socialt tv-format där alla kan ta del av senaste nytt och samtidigt diskutera idéer med Daniel Berglund, Travsveriges ledande expert på spel på hästar.
“Äntligen V75” leds av tv-profilen Johan Lindberg och sänds klockan 16.00 varje fredag via Facebook och Youtube. Över 10 000 personer tittar på tv-programmet varje vecka för att ta del av allt från Timo Nurmos finländska vinnare till Daniel Berglunds bästa drag.
– Det behövdes en mötesplats för alla informationshungriga V75-spelare. Därför satsade vi på ett interaktivt tv-format på fredagar där våra läsare kan få sina idéer prövade samtidigt som de tar del av information från vår mest omtyckta spelprofil. Äntligen V75 har blivit precis allt vi hoppades på och vi ser redan nu fram emot att vässa programmet ytterligare, säger Anton Stöckel, tipschef på Travronden.
När Travrondens reportrar inte längre kunde åka ut på reportage eller bevaka travtävlingar på samma sätt som tidningen gjort sedan 1932 ändrades inriktningen på det redaktionella arbetet.
Ur det växte fördjupande journalistik, temanummer och samtalande intervjuer – som bland annat tv-formatet Lindberg.
– Det finns massor av olika sätt att göra nyheter på. Genom åren har vi ofta varit på plats där det händer och träffat människor för att skildra deras historia. Under pandemin var inte möjligt. Därför valde vi att ägna mer tid åt att lyssna och fördjupa oss i både ämnen och människors berättelse. Det har lyft vårt arbete till en ny nivå som många verkar uppskatta, säger Johanna Reimers, nyhetschef på Travronden.
Välj hur du vill läsa
Dessutom valde Travronden att ta tillbaka kundhanteringen från en tidigare partner och utveckla ett eget system. TR Hub, som produkten heter, öppnar upp för kunder att teckna prenumerationer på enbart Sport, enbart Spel eller behålla både Sport & Spel samt bestämma huruvida de vill ha papperstidning i brevlådan eller nöja sig med digitala kanaler.
– Det låter kanske som en enkel sak, men faktum är att det ligger mycket arbete bakom den sorteringen. Vi vill att våra läsare ska kunna välja vad och hur de tar del av oss. I framtiden kanske detta är de viktigare investeringarna vi gjort eftersom det ger oss möjligheter att förbättra paketeringen och kundhanteringen på ett sätt som vi inte varit i närheten av tidigare, säger Joakim Svensson – som samtidigt poängterar att det finns ”en del lanseringsfläckar kvar att putsa bort”.
Fler nyheter
Travrondens journalistik finansieras i dag av travintresserade reklamköpare och närmare 20 000 prenumeranter, varav en majoritet läser journalistiken och spelinformationen via digitala kanaler.
Samtidigt är det fortfarande många väljer att läsa papperstidningen. Bara de senaste två veckorna har över 500 prenumeranter valt att testa de tryckta produkterna Sport och Spel i en månad för det ovanligt fördelaktiga prova på-priset 9 kronor.
– Våra prenumeranter är kanske det viktigaste vi har. Utan dem finns inte Travronden. Vi är oerhört glada att så många väljer oss som sin primära nyhetskälla och informationskanal.
Har ni några nyheter på gång?
– Alltid. Vi sitter just nu med budgeten inför 2022 och tittar på olika satsningar. En av sakerna som vi märker en ökad efterfrågan på är granskning och en annan är en rikare bevakning av travtävlingarna. Det kommer vi försöka att uppfylla nästa år. Vi vill ständigt ge mer.
Årets tidskrift i Sverige – hur ska ni fira det?
– Oj. Bra fråga. I första hand vill vi fira det tillsammans med dem som gjort detta möjligt. Vi hade inte varit någonting utan våra läsare, våra annonsörer, våra partners, våra journalister, våra "tipsters" och framförallt ingenting utan hästarna. Det kommer att märkas, höras och synas att travsporten lever och vi hoppas att ännu fler ska vilja vara med oss på resan framåt. Från botten av vårt travhjärta, tack alla. Nu siktar vi ännu högre höjder tillsammans, säger Joakim Svensson.
Travronden/TR Media var även nominerade i kategorin “Årets grepp” tillsammans med Menhammar stuteri och Annemanna. Det priset gick till Shift och Breakits initiativ där investerare runt Stureplan möter orten och landsortens vassaste entreprenörer.
Ämnen i artikeln
Så jobbar Travronden med journalistik
Uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor på vår information och att vara på plats där det händer. Vi följer de Pressetiska reglerna och vår nyhetsjournalistik ska präglas av trovärdighet och opartiskhet.