Travronden nominerad till Årets tidskrift i Sverige
Årets tidskrift i Sverige.
När tidskriftsbranschens gala avgörs den 10 november är Travronden nominerad i den största och mest prestigefyllda kategorin.
– Vi är så klart jublande glada över det och förtroendet som våra läsare ger oss, säger Joakim Svensson, chefredaktör på Travronden.
”Tidskriftspriset verkar för en hög kvalitet inom tidskriftsbranschen genom att premiera goda förebilder och nyskapande insatser”.
Så står det på Sveriges Tidskrifter om Tidskriftspriset.
Nu har de tolv jurygrupperna avslöjat sina utvalda kandidater inför branschgalan den 10 november.
Travronden är en av de nominerade till det största och mest prestigefyllda priset. Som Årets tidskrift populärpress i Sverige.
Juryn – som består av Hanna Stjärne (vd på Svt), Cissi Elwin (vd och chefredaktör Chef), Johannes Klenell (kulturredaktör Arbetet), Jon Mauno Pettersson (chefredaktör Breakit) och Karolina Roslund (vd Perfect Day Media) – skriver i sin motivering:
”Pandemin slår till och travet begränsas. Då ställer Travronden om och satsar än mer digitalt. Fördjupande journalistik om människorna och studioprogram ersatte bevakningen på plats. Interaktivitet med läsarna, nya samtalsforum och en helt ny digital auktion för hästar – allt resulterade i en stark ökning av antal prenumeranter och nya affärer. Travronden valde att ställa om, i stället för att ställa in.”
Travrondens redaktion mottog glädjebeskedet från Sveriges Tidskrifter under ett digitalt frukostmöte på fredagen.
– Wow! Jag får gåshud. Vi är givetvis otroligt glada över att ens bli nominerade. Jag vet att konkurrensen i helhetskategorierna är benhård. Många tidskrifter därute gör just nu ett starkt arbete och förtjänar uppmärksamhet. Personligen blir jag stolt över om vår djärva resa kan inspirera andra till stordåd, säger Joakim Svensson, chefredaktör på Travronden.
”Vi är otroligt glada över att bli nominerade. Tack alla fantastiska läsare som gjort det möjligt!
• Hur har pandemi-året varit?
– Det har varit ett av de mest prövande åren i tidskrifternas historia. Många fundamentala uppgifter har begränsats. På Travronden har vi tvingats ställa om en verksamhet som bygger på fysiska möten och direkta samtal till att bli något annat, men vi bestämde oss för att inte backa, utan att knyta näven och gå framåt. Tillsammans hittade vi sätt att utveckla våra digitala känselspröt skapa tjänster och dialog som uppmuntrade samverkan och dialog. Det har gått klart över förväntan, vilket stärker och motiverar oss att fortsätta satsa framåt.
Under det senaste året har Travronden lanserat ett flera nya initiativ som givit eko både inom och utanför travsfären.
Den största satsningen är tv-programmet Äntligen V75 som sänds via Facebook och Youtube varje fredag klockan 16.00 och numera ses av långt över 10 000 travintresserade.
– När kioskerna stängdes ned, stallbackarna blev arbetsplatser och publiken inte längre fick gå på trav behövdes en ny samlingspunkt. En mötesplats för att diskutera V75. Därför tog vi fram ett rörligt dialog-koncept med det bästa av våra främsta och mest omtyckta specialister. Äntligen V75 har under ledning av Travrondens tipsgrupp blivit en succé och är för att stanna, säger Joakim Svensson, chefredaktör på Travronden, som även lyfter fram tv-programmet Lindberg.
Här är de nominerade i ”Årets tidskrift” 2021
Travronden
Pandemin slår till och travet begränsas. Då ställer Travronden om och satsar än mer digitalt. Fördjupande journalistik om människorna och studioprogram ersatte bevakningen på plats. Interaktivitet med läsarna, nya samtalsforum och en helt ny digital auktion för hästar – allt resulterade i en stark ökning av antal prenumeranter och nya affärer. Travronden valde att ställa om, i stället för att ställa in.
Dagens ETC
Ett nätapotekslager där det förekommer allvarliga oegentligheter, grava uppgifter om en stjärnkock, poliser som inte kan bete sig på sociala medier. Dagens ETC har vågat satsa på god journalistik inom områden som engagerar läsekretsen, något som lönat sig i både nya prenumeranter och genomslag. Med starka avslöjanden har en liten aktör kunnat tävla mot de stora och visat att det finns hopp och en framtid för journalistik som är på tårna.
Svensk Damtidning
Kan en 130 år gammal dam verkligen vara digital, modern och relevant? Svaret är ja – åtminstone när det kommer till Svensk Damtidning. Med en mix av förstklassigt kungligt skvaller och nyheter, kombinerat med fördjupande journalistik, har Svensk Damtidning lyckats bjuda på glitter och glam i en tid då vardagen varit gråare än på länge. Man har dessutom lyckats växa digitalt och nått ut till fler – utan att tappa sin trogna målgrupp på vägen.
Vego
Få tidningsmakare brinner så starkt för sin idé och personifierar sitt varumärke på samma entusiastiska och uppfinningsrika vis som Mattias Kristiansson. ”Kravlös vegomat åt alla” är visionen i det färgsprakande magasinet, i podden, i filmer på Youtube och i växande sociala kanaler. Vego får den nödvändiga omställning av kosten som vi alla måste göra att bli inspirerande och lustfylld. Ny finansiering har möjliggjort fortsatt tillväxt och en helt ny sajt. Magasinsbranschen behöver fler chefredaktörer som är tydliga röster.
Jury: Hanna Stjärne, vd, SVT (ordf.). Cissi Elwin, vd och chefredaktör, Chef. Johannes Klenell, kulturredaktör, Arbetet. Jon Mauno Pettersson, chefredaktör, Breakit. Karolina Roslund, vd, Perfect Day Media.
Under pandemin har travsporten, som lidit av negativa trender i snart ett decenium, lyckats hitta ett sätt att vända siffrorna. Plötsligt pekar hästsiffror och antal aktiva uppåt igen samtidigt som spelet på hästar är inne i en betydligt mer positiv tid än 2019, före pandemin.
– Travet har lidit hårt de senaste åren och ett tag fanns det sloknande intresse som slog undan benen på den tidigare folksporten. Nu finns det ljusglimtar i horisonten. För Travronden är det viktigt att bidra och samtidigt upprätthålla en god och seriös bevakning och journalistik som är fri från påverkan och utgår från demokratiska värden, säger Joakim Svensson.
Travrondens journalistik läses i dag av nära 20 000 prenumeranter, varav en majoritet tar del digitalt, och når dessutom ut till över 125 000 travintresserade i veckan.
Siffrorna fortsätter uppåt.
– Det är det finaste av tecken att läsare anser att det vi gör är värt att betala för. Utan våra läsare och deras travintresse vore vi ingenting. Under pandemin har det blivit en konstform att behålla det högt, säger Joakim Svensson.
“Ett viktigt steg för Travronden”
När covid-19 satte käppar i hjulen för fysiska möten hotades plötsligt hästauktionerna att bli inställda.
Tillsammans med Menhammar Stuteri och Annemanna skapade då TR Media/Travronden den digitala hästauktionsplattformen Menhammar OnlinesSales, där det under senaste året sålts nära 900 hästar till ett värde av över 120 miljoner kronor.
– Utan pandemin hade digitaliseringen av hästauktionerna knappast varit mogen den resa vi nu gjort under ett drygt ett år, säger initiativtagaren Petri Johansson, affärsområdeschef för TV på TR Media.
Parallellt med detta har Travronden utvecklat en egen plattform för kundhantering som lanserades i september. Tack vare den kan kunderna teckna upp sig på prenumerationer för enbart sport, enbart spel eller – som i dag – behålla både sport och spel samt bestämma huruvida de vill ha papperstidningen i brevlådan eller nöjer sig med digitalt.
– Det är ett viktigt steg för Travronden. Nu kan våra prenumeranter välja hur de vill ta del av oss. I våra kundundersökningar ser vi att det är viktig fråga och den har därför prioriterats högt i vår utvecklingskö. Systemet håller just nu på finjusteras från mindre barnsjukdomar och kommer att bli avgörande för vår framtid, säger Joakim Svensson.
Detta är Sveriges Tidskrifter
Sveriges Tidskrifter (ST) är landets största branschorganisation i medievärlden med nära 400 medlemmar. De arbetar för att synliggöra branschens utveckling, värna pressetiken och stärka samarbetet mellan publicister. Gemensamt för medlemstitlarna är att de är publicister med utgivningsbevis som verkar inom ett fördjupande ämnesområde.
”Det finns en fantastisk kreativitet och många starkt lysande stjärnor i vår bransch.
I och med omställningen till mer digitala processer och satsningar har Travrondens klimatpåverkan minskat det senaste året.
– Travronden fäster stor omtanke vid travsporten, miljön och hästars välmående. För oss är det en angelägen fråga där vi förmodligen aldrig kan göra för mycket. Vi har fler initiativ på gång som sänker travets klimatavtryck, säger Joakim Svensson.
I kategorin Årets tidskrift i populärpress – helhetspriset – är även Dagens ETC, Svensk Damtidning och Vego nominerade.
Om de nominerade kandidaterna säger Kerstin Neld, vd Sveriges Tidskrifter:
– Det finns en fantastisk kreativitet och många starkt lysande stjärnor i vår bransch. Det ska bli spännande att kora vinnarna.
Vinnarna presenteras på den digital direktsänd tv-gala den 10 november.
Några av Travrondens priser
- December 2015: Vinnare Tidningarnas V75-tipsliga 2015.
- December 2016: Vinnare Tidningarnas V75-tipsliga 2016.
- Februari 2017: Fotografen Thomas Blomqvist blir årets hästsportjournalist, utsedd av SHK – Sverige hästsportjournalister.
- Augusti 2017: Världskongressen i trav premierar Travronden för "Bästa sajt" (Travronden.se) och "Bästa berättande" (Even Elvenes).
- September 2017: Sveriges Tidskrifter nominerar Travronden till "Årets digitala tidskrift" till Tidskriftsgalan.
- November 2017: Sveriges Tidskrifter utser Travronden till "Årets digitala tidskrift" vid Tidskriftsgalan.
- December 2018: Vinnare Tidningarnas V75-tipsliga 2018.
- Februari 2019: Reportern Rickard Hansson blir årets hästsportjournalist, utsedd av SHK – Sverige hästsportjournalister.
- Juni 2019: Världskongressen i trav utser återigen Travronden till vinnare av "Bästa sociala medier" och "Bästa tv-dokumentär/program".
- Oktober 2019: Sveriges Tidskrifter nominerar Travronden till "Årets digitala tidskrift" och "Årets utvecklare" till Tidskriftsgalan.
- Februari 2020: Dennis Engelbo utses till årets hästsportjournalist av SHK.
- Februari 2020: Thomas Blomqvist får Remy Nilsons hederspris.
- September 2020: Sveriges Tidskrifter nominerar Travronden till "Årets kampanj” på Tidskriftsgalan.
- September 2021: Sveriges Tidskrifter nominerar TR Media till "Årets grepp” och Travronden som ”Årets tidskrift populärpress” på Tidskriftsgalan.
Ämnen i artikeln
Så jobbar Travronden med journalistik
Uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor på vår information och att vara på plats där det händer. Vi följer de Pressetiska reglerna och vår nyhetsjournalistik ska präglas av trovärdighet och opartiskhet.