Ett riktigt dragplåster på plats
Annandag påsk 1983 var 16-åriga Carola Häggkvist på trav för första gången.
En dryg månad tidigare hade hon slagit igenom med dunder och brak i Melodifestivalen och Carola var inte längre någon främling för svenska folket. Remy Nilson hade lyckats knyta namnet på allas läppar till ATG-satsningen Artistkampen och Famn (Föreningen Artister mot Narkotika) där hon agerade fadder till hästen på allas läppar, Legolas.
Över 6.000 personer kom till Axevalla för att de se båda dragplåstren, där Carola fick skriva autografer nonstop under fyra lopp. Skivorna tog slut, och folk började ta fram sedlar för att få en autograf.
Tre veckor senare skulle finalen av Artistkampen gå på Solvalla under överinseende av kungafamiljen.
– Jag skall ju sjunga i München kvällen före. Få se om jag hinner hem. Det skulle vara roligt att träffa Legolas igen, sade Carola i vinnarcirkeln.
Dragplåstret hann hem, och tillsammans med Legolas stod de som slutsegrare. Skickligt regisserat av Remy Nilson.
Fotnot: Ordet dragplåster i dagens betydelse sågs i skrift 1896 då Svenska Dagbladet skrev om en pjäs som ”alltid visat sig vara ett godt dragplåster”. Enligt Nationalencyklopedin är dragplåster något helt annat. Sedan 1500-talet använt om ett så kallat dragmedel som ”lades på till exempel bölder och furunklar för att dra ut var.”
Ämnen i artikeln
Så jobbar Travronden med journalistik
Uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor på vår information och att vara på plats där det händer. Vi följer de Pressetiska reglerna och vår nyhetsjournalistik ska präglas av trovärdighet och opartiskhet.