Böterna högre än förstapriset
Det hände…
…för elva år sedan: 2012-03-24 på Visbytravet.
Det hände
Varje måndag inleder Travrondens redaktion veckan med att titta tillbaka i (tävlings)kalendern. Vad hände just den här dagen, eller veckan, för fem, sju eller kanske 22 år sedan? Stort som smått, spel som sport – allt kan platsa under den här vinjetten.
Bortom reportrar, tv-kameror och spelares förhoppningar arrangerade Visbytravet en väldigt komprimerad tävlingsdag. Den inleddes klockan 10.00 och avslutades 10.40 med ett kvallopp. Förmiddagsupplägget var en så kallad B-loppsdag, i sportdatabasen är dessa omnämnda med epitetet “ej totodag”. Totospelarna var förstås betydligt mer intresserade av Eskilstunas spelbara V75-tävlingar den här lördagen.
Tidsangivelserna kan förresten inte vara helt korrekta, trots att det rörde sig om den lägsta av divisioner var kuskarna ivriga att omgående skaffa sig en bra position. Ett ekipage blev struket på grund av att ha orsakat dubbla omstarter och ytterligare tre kuskar fick bestraffning för att ha kört för tidigt över startlinjen.
Just det här strulet samt en sen defilering och en snäv körning resulterade i något fullständigt unikt, i lopp ett. Möjligen kan det ha hänt i liknande lopp men antalet gånger lär vara lätträknade.
Kuskarnas sammanräknade bötesbelopp uppgick till 1.800 kronor.
Inte så saftigt, kan tyckas. Mot bakgrunden att förstapriset i loppet uppgick till 1.200 kronor sätts summan i annat ljus. Nu finns det en påföljdsmall som, tack och lov, hindrar följande hypotetiska resonemang men det är lite svindlande att leka med tanken.
Om motsvarande korrelation mellan böterna och förstapriset hade skett i Elitloppet hade det inneburit en total bötessumma om 7,5 miljoner kronor!
Det bör påpekas att antalet catchdrivers på Visby den här dagen för elva år sedan var noll till antalet. Fem procent av femtepriset hade för övrigt inneburit en provision på maffiga fem kronor. B-loppen, vars syfte var att erbjuda startmöjligheter och chans till ett knippe startpoäng, fasades ut under 2013-2014 men just Visby körde något enstaka fram till 2017.
Ämnen i artikeln
Så jobbar Travronden med journalistik
Uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor på vår information och att vara på plats där det händer. Vi följer de Pressetiska reglerna och vår nyhetsjournalistik ska präglas av trovärdighet och opartiskhet.