När Stig H gjorde comeback
Det hände...
...14 augusti 2013.
Med mer än 6.000 segrar i bagaget valde Stig H Johansson i slutet av 2005 att tacka för sig i sulkyn.
Nyheten var överraskande för många men “Mäster” var bestämd och Erik Adielsson tog över som förstekusk i stallet. Bestämd är ingen överdrift, ordvalet “oåterkalleligt” användes när han mötte pressen den där decemberdagen. Ändå satt han i sulkyn åtta år senare.
I början av 2013 berättade Solvalla i samarbete med FM Reklam och Ahlsell om initiativet under Jubileumspokalens, numera Margareta Wallenius-Klebergs Pokal, kväll. Ahlsell Legends var skapat och namnen var fantastiska: Stig H Johansson, Berndt Lindstedt, Helen A Johansson, Thomas Nilsson, Jean-Pierre Dubois och Heinz Wewering släpptes samma dag. Ytterligare ikoner tillkom senare.
FM Reklams Mats Heed ringde runt och försökte få med det ena starka namnet efter det andra och just Stig H var ytterst central.
“Jag tror att det handlade om rätt tajming. Frågan ställdes vid rätt tillfälle och han svarade ja”, har Heed berättat för Travronden.
Från början var faktiskt varken ATG eller Svensk Travsport med på tåget och Heeds företag fick ta ett gäng kringkostnader det första året – ja, det kom att bli ytterligare upplagor senare. Anledningen till den ekonomiska lösningen var helt enkelt att han vägrade ställa in när han fått med sig Stig H.
“Vad skulle jag göra? När Stig H sagt ja till att köra, skulle jag gå in till Stig H och säga: ’Nej, det blir inget’? Jag hade gjort precis vad som helst förutom just det. Ahlsell Legends hade aldrig blivit lika bra om inte Stig H hade varit med.”
Hur gick det i själva loppet?
Den svenska giganten fick se sig besegrad av den franska motsvarigheten Jean-Pierre Dubois det första året men revanschen kom i strid ström: Tre raka upplagor därefter stod Stig H som vinnare. Loppet kördes för sista gången 2018.
Ämnen i artikeln
Så jobbar Travronden med journalistik
Uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor på vår information och att vara på plats där det händer. Vi följer de Pressetiska reglerna och vår nyhetsjournalistik ska präglas av trovärdighet och opartiskhet.