Hepta Wheels förbjuds från tävling
Tidigare i somras förbjöds vagnarna USAi Winner och USAi Arrow att användas i samband med tävling.
Från 1 oktober är ytterligare en utselningsdetalj förbjuden att använda – nämligen Hepta Wheels.
I augusti månad kom besked från Svensk Travsport att man förbjöd all form av tävling med vagnarna USAi Winner och USAi Arrow. Vagnarna förbjöds då säkerheten inte kunde garanteras vid användning.
– Det var Hippos testcenter i Finland som hade fått in att flera haverier med de vagnarna involverade hade skett. När de i Finland då valde att förbjuda vagnen, följde hela Norden efter då vi använder oss av samma testcenter, säger Jonny Staf, domarbas på Svensk Travsport.
Från 1 oktober har man från förbundets sida även valt att förbjuda hjulen Hepta Wheels. Hjulen av plastmodell har varit med i flera incidenter, något nu Svensk Travsport agerar på.
– Problemen med Hepta Wheels har pågått i några år. Tillverkaren har under den här tiden sagt att man ändrat och justerat materialet så att det blivit bättre. De har däremot hela tiden hävdat att anledningen till att hjulen gått sönder, varit på grund av yttre våld som påverkat hjulets hållbarhet. Men nu har vi sett flera incidenter där hjulen vikt sig i vändningsmoment. Det är tur i oturen att det inte skett olyckor med flera hästar inblandade.
“Förstår att det påverkar aktiva”
Både vagnarna och hjulen är det en hel del aktiva som har i sin ägo. De har köpt en produkt som går från värdefull till värdelös på en dag. Finns det någonting de kan göra?
– Självklart förstår vi att det här påverkar en rad aktiva. Samtidigt måste vi agera när någonting inte uppfyller våra säkerhetskrav. Vill man ha ersättning för sina produkter får vi hänvisa till tillverkaren. Jag ser inte att detta är någonting som våra försäkringar täcker. Ekonomiska smällen för några aktiva är givetvis djupt beklaglig, men vi måste agera efter säkerhetsaspekten. Vi kan inte blunda för sådana typer av frågor.
– Med det sagt så finns det också möjlighet för tillverkarna av dessa produkterna att påvisa att säkerheten förbättrats. Beslutet kommer att fortsätta gälla tills tillverkaren kan visa, genom oberoende tester, att produkterna har de egenskaper som krävs för att klara av de påfrestningar som de utsätts för innan och under ett travlopp. Men då måste också konstruktionen av vagnarna och hjulen som nu är ute i stallarna självfallet ses över innan de är aktuella för att användas i lopp. säger Staf.
Ämnen i artikeln
Så jobbar Travronden med journalistik
Uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor på vår information och att vara på plats där det händer. Vi följer de Pressetiska reglerna och vår nyhetsjournalistik ska präglas av trovärdighet och opartiskhet.