V75 30 år: Remy Nilson om TV4:s betydelse för V75
V75:s utveckling över 30 år, är också historien om ett 30 år långt samarbete, med en absolut nyckelpartner: Det med TV4.
– Från början var det många och stora våndor innan vi till slut hamnade där. Och det har också stormat en del i förhållandet genom åren, berättar dåtidens marknadschef på ATG, Remy Nilson.
– Men totalt sett har relationen med TV4 varit ovärderlig, både för V75 och för ATG i stort.
Varje dag i 30 dagar dyker Travronden ner i V75-historien
V75 hade premiär den 30 oktober 1993. Den 28 oktober ska detta firas och vi hyllar spelformen med en nedräkning fram till dess.
Vilket är ditt bästa V75-minne? Skriv till Travronden och berätta om osannolika vinnare, galna segertåg, häftiga upphämtningar, roliga händelser och saker som du minns från 30 år med V75. Skicka gärna med bilder och kontaktuppgifter om det är någon särskild du tycker vi ska kontakta eller intervjua. Mejla dina tankar och idéer till redaktionen@travronden.se
Redan på 1970-talet, i ATG:s och V65:s barndom, kom lördagstravet in i vanlig publik TV. Då i Sveriges Television.
Det var, och är, världsunikt. Inte i något annat land på hela jorden, har hästkapplöpning fått regelbunden sändningstid i en bred kanal, som når ett lands hela befolkning.
Det första decenniet handlade det bara om 13 veckor per år. Från december-mars, när SVT också direktsände fotbollsmatcher från England, under programnamnet Tipsextra. Där tog sig gamla V65 in. Med repriserade lopp, före, efter och i pausen av fotbollsmatchen.
Under en liten kort vinterperiod, alltså.
Ett större genombrott kom sedan 1987.
– Från och med då fick vi en fast halvtimme varje lördag året om, i SVT. Från början var det klockan 17 eller 17,30, vill jag minnas, säger Remy Nilson.
Gamle SVT-producenten, och travhästägaren, Lennart Jelbe var en nyckelperson i sammanhanget. Han slutade på SVT, bildade eget bolag, och stod som garant åt båda parter att loppen skulle filmas på ett proffsigt sätt.
ATG och V65 fick därmed ordentligt fäste i TV. Och både kundtillströmningen och omsättningen sköt i höjden.
Stärkta av detta försökte ATG få in även dagliga program, från Dagens Dubbel, i publik TV-miljö. DD baxades in i Nordic Channel, en föregångare till Femman. Men den kanalen var för liten. Uppmärksamheten blev blygsam.
Renodlat kommersiell kanal
Så i början av 90-talet grundades TV4.
Stora spelformer, från andra bolag, gjorde snabbt braksuccé i den miljön. TV4 var en renodlat kommersiell kanal, och inte alls lika känslig för betalda “samarbeten”, som gamla statsägda SVT. Det blev en mer naturlig och behaglig kanal för spelbolag att söka sig in i.
Både Lotto och i ännu högre tonläge Bingolotto fick utrymme i TV4, med underhållande programformat, som i sin tur gav massor av tittare till kanalen - och enorm omsättningsutveckling för spelarrangören.
Samtidigt, runt 1992, började V65-omsättningen på lördagar visa tecken på att stagnera.
– Vi kände att vi hade kört fast på en lördagsnivå mellan 25-30 miljoner i omsättning på V65. Vi kom inte längre, berättar Remy Nilson.
– Det var då pratet om V75 satte igång, internt.
I samma veva började ATG också bearbeta TV4 om att ta in Dagens Dubbel, och även det stora onsdagskvälls-spelet (just då ”Riks-V5” från Solvalla) i rutan.
TV4 var tveksamt.
Men VD:n där, Björn Nordstrand från Halmstad, var en genuin travkille. Ägde själv hästar, och förstod storheten. Han sa:
– Vi vill inte ha DD och riks-V5 och de där småsakerna. Det är lördagsspelet som är den stora grejen med travet.
– Men okej, om får vi lördagen och V65, så tar vi väl in de andra grejerna också.
Bytte till V75 – och TV4
ATG suckade, pustade och våndades.
SVT var ju allt, den stora jätten, i dåtidens TV-landskap.
– SVT var verkligen kronjuvelen. Att vi hade en fast tid där varje lördag, var inget man ville jiddra med, skrattar Remy Nilson.
Men efter mycket om och men bestämde sig ATG:
När man bytte V65 mot V75, skulle man också byta TV-kanal. Från SVT till TV4. Och på samma gång få in även DD och Riks-V5 i rutan.
– Sista veckan med V65 hade vi 26 miljoner i omsättning. Det var jackpott den gången. Veckan efter, med V75, i TV4, fick vi 39 miljoner. Och sen gick det bara uppåt, skrattar han.
TV-exponeringen var en mycket viktig hörnsten i detta.
TV4 krävde renovering av programmen, från SVT-tiden. Mer innehåll runt loppen. Programledare. Roligare profiler.
– Vi vände oss till produktionsbolaget Meter, och Tobias Bringholm där tog sig an oss, berättar Remy Nilson.
– Vi kom fram till att Sveriges absolut mest färgstarke TV-person, som vi allra helst ville ha, var Sven Melander. Honom kontaktade vi. Sven ville vara med, men spelade nån sorts teater som gick den vintern, och kunde inte hänga på från början.
– Då ringde vi istället Lasse Brandeby, som vid den tidpunkten var stekhet i Sverige, med humorfiguren ”Kurt Olsson”, och undrade om han kunde köra tio veckor i början, innan Sven kom loss. Och Lasse sa ja direkt.
– Nästa pusselbit blev Lydia Capoliccio. Hon var Sveriges nya kvinnliga programledarstjärna – och även hon hakade på.
Ni blåste in något helt nytt kring travet?
– Det kan man verkligen säga! Och det blev succé direkt. Med massor av uppmärksamhet för travets nya lördagsspel, säger Remy Nilson.
…och sen?
– Sen hade vi tur som tokiga.
Vad hände?
– Vi höll till i ”Svempas trailer”, en mobil studio, på ett lastbilsfalk, som vi åkte till runt till lördagsbanorna och körde sändningen ifrån.
– Vecka tre med V75, så vann en ensam vinnare över tio miljoner kronor. Och vi hittade honom, där på banan, på Axevalla – och lyckades få med honom in i vår studio!
Där stod plötsligt en alldeles vanlig amatörspelare, som lämnat in ett system för 81 kronor på det nya V75-spelet, och berättade för ”Kurt Olsson” och hela svenska folket på nästan bästa sändningstid, om sin storvinst.
“Jag tar limousin till stan”
Nu pratade plötsligt ALLA i Sverige om V75.
Bara några veckor senare var det dags för nästa snackis i TV-studion:
– Det var finalomgång på Valla. Tre vinnare med sju rätt. Fyra miljoner till dem vardera. Och nu fick vi återigen tag på en av storvinnarna, och fick med honom i direktsändningen med Kurt Olsson. Och den här snubben var helt fantastisk…
– När Lasse frågade honom vad han skulle göra med pengarna, sa han bara att ”ja, till att börja med så ska jag strunta i min gamla skrotbil som jag körde hit med med, som står här borta på parkeringen - den får stå kvar. Jag tar limousin in till stan, och sen ska jag köpa en ny bil”, sa snubben.
Och så blev det.
Bilen fick stå kvar på parkeringen som ett monument över det nya mångmiljonspelet, tills den slutligen efter några veckor bärgades bort. Tidningar och TV-team var där och fotograferade och filmade.
Surret om V75 bara växte och växte. Myten och drömmarna sköt fart. Mycket tack vare TV-exponeringen, med kändisarna, glädjen, humorn, storvinsterna och de galna vinnarhistorierna.
ATG och travsporten hade plötsligt en orkan i ryggen.
Remy Nilson skrattar högt och innerligt åt dessa gamla tider.
Och påtalar gärna det tydliga sambandet mellan V75-succén och äktenskapet med TV4.
– Sen utvecklades ju allt det där. Det blev mer och mer i TV4, med Tipslördag i Fyran också, med Sven och Benny, badmössor, OTW, Pär-Ola Jonasson, Jessica Almenäs, Kanal 75, och, ja, du vet ju själv, allt det där… en massa olika programidéer, som har hållit lågan levande hela tiden, så att säga.
– Ibland har det varit jubel. Ibland kritikstormar. Och ibland även tuffa förhandlingar med TV4, om olika saker.
Fast samarbetet i stort mellan ATG och TV4 har varit värdefullt för utvecklingen av V75, menar du ?
– Herregud, ja.
– Det var inget enkelt beslut den där gången, att verkligen våga välja bort SVT, som var ohotad ”number one” på TV-marknaden. Men med facit hand så blev det helt rätt, fastslår Remy Nilson.
Du har ju jobbat i många herrans år på ATG. Hur stolt är du just över det här TV4-racet, i förhållande till allt annat, som du har arbetat med inom travet?
– Allra mest stolt är jag nog över att ha varit med och medvetet skapat en rad ”sociala serie-fenomen”, som i främsta hand V75, men även V86, V64, lunchtrav etcetera. Saker som paketerats i en stark symbios med olika påhitt runtomkring, och som på så vis blivit vida överlägsen den enskilda spelformen eller den enskilda travtävlingen.
– ”Jag går inte på Stryktipset eller Big 9 för att se Djurgården - men jag går på V75 för att se Don Fanucci Zet”. Om du förstår hur jag menar.
Och du hävdar att TV4-relationen har varit en viktig faktor i det arbetet?
– Absolut. Detta har kunnat ske just tack vare en stark mediaplattform, med TV4 som motor. Det har skapat ett socialt beteende där en svensk idrottspublik, även utan hästintresse, vet exakt på vilken nivå vi tävlar varje dag.
– Sen är det såklart inte bara jag, utan jättemånga människor, också inne på TV4, som har varit med och byggt det här. Även du själv har ju varit med och bidragit till den utvecklingen.
– Men absolut: Just hur travet och V75 har kunnat ta TV4 till hjälp för sin framgångsresa – visst är jag riktigt stolt och glad över det.
Ämnen i artikeln
Så jobbar Travronden med journalistik
Uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor på vår information och att vara på plats där det händer. Vi följer de Pressetiska reglerna och vår nyhetsjournalistik ska präglas av trovärdighet och opartiskhet.