Sveriges ledande travtidning
ANNONS

Smakstart för Axevalla outlet

Foto: CLAES KÄRRSTRAND
Arkivbild. Foto: CLAES KÄRRSTRAND

25 februari öppnade Axevalla sin nya business: Outlet.
Målet är att bättra på banans ekonomi.
– Vinsten ska gå till vår kärnverksamhet så det kommer att märkas för aktiva så småningom, säger banans vd, Roger Moström.

Publicerad:

I den digitala butiken säljs basvaror i form av kläder, travsportsartiklar och i viss mån basvaror och ryktet gör gällande att initiativet fått en smakstart.

– Jo, vi har fått en fantastisk start, säger vd Roger Moström.

Om du utvecklar det, siffror?

– Vi har omsatt nästan hälften av vad vi hade som årsmål redan efter en dryg månad, så det är klart över förväntan.

Snällt ställda mål?

– Nja, realistiska. Det är inte lätt att starta upp någonting, vi visste inte hur det skulle uppfattas och tas emot samtidigt som pandemin gjort att näthandeln ökat ännu mer vilket gjorde tidpunkten passande.
 

För att få tag i varor att sälja försöker banan bland annat komma över partier som blivit kvar efter säsong hos större leverantörer. Nu har det tagit ytterligare fart med leverantörskontakter.

– Senaste veckan har ett par leverantörer ringt till oss och velat sälja vilket är ett kvitto på att det gått bra. 

Vad innebär det här för Axevallas ekonomi?

– Det kommer att bli allt viktigare. Nu är det en tuff tid för marknadssidan och sponsorbiten då vi inte kan ha företag och sponsorer på plats. Syftet med det här är att hitta nya intäktsmodeller och målsättningen är att dra in lika mycket på det här som vi gjort på marknadssidan. Kan vi hålla i det här tempo kommer vi nå det målet redan efter ett år, vi hade nog räknat med att det skulle ta tre år.

Kommer det här att märkas i det vardagliga för aktiva?

– Så småningom. Vinsten ska gå till vår kärnverksamhet, exakt hur pengarna används kan jag inte svara på i dag. Det man kan märka i dag är väl att det går att köra exempelvis stallströ till så lågt pris att det i princip är en service till aktiva, vilket gäller alla – inte bara på Axevalla.

– Vi kommer även att stötta den banan där vi märker att vi har större andel kunder. Ju fler som handlar av oss, desto bättre kan vi göra det för våra aktiva.

ANNONS

Ämnen i artikeln



Taggar i artikeln


Så jobbar Travronden med journalistik

Uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor på vår information och att vara på plats där det händer. Vi följer de Pressetiska reglerna och vår nyhetsjournalistik ska präglas av trovärdighet och opartiskhet.