Sveriges ledande travtidning
ANNONS

Nya tiders auktion från Menhammar

Foto: THOMAS BLOMQVIST / TR BILD
Foto: THOMAS BLOMQVIST / TR BILD

Travvärlden har förändrats i coronakrisens spår. Därför testar Menhammar att arrangera en egen internetauktion.
Succé eller fiasko? Svaret kommer på söndag kväll.

Publicerad:

När vi gick in i det nya året kunde ingen ana att världen, lamslagen av coronaviruset, skulle gå på knäna ett par månader senare. Platschefen Johan Hellander och hans kollegor på Menhammar Stuteri var då ovetandes om att de ett halvår senare skulle arrangera en digital hästauktion under namnet Menhammar Online Sales. Det var när tonen i rapporteringen ändrades i början av mars som Hellander insåg att verksamheten sannolikt skulle påverkas. 

Sedan dess har den fysiska Elitauktionen ställts in och ersatts med Elitinternetauktionen. Nu finns en färdig auktionssajt med information och bilder redo för att sälja Menhammaruppfödningar digitalt. Konceptet är framtaget tillsammans med leverantören TR Media, som Travronden är en del av.

– Jag gjorde bedömningen att det skulle bli svårt med fysiska möten även under sommaren och tog kontakt med Johan Lindberg under våren. Vi bestämde oss för att försöka hitta ett nytt forum och vidareutveckla möjligheten med internetauktion. Egentligen har allt gått alldeles för snabbt för ett så här stort projekt, men vi lyckades lansera den morgonen onsdag 17 juni, säger Johan Hellander.

"Man ska kunna få tillräckligt med information om hästen"

Nu återstår bara dagar innan budgivningen öppnar på fredag. Totalt handlar det om 30 hästar, 26 Menhammaruppfödningar och fyra från Annemanna. När klockan slår 19.00 på söndag ska de klubbas bort med hjälp av Patrick Wickman som leder den digitala sändningen.

– Vi ska försöka skapa en så direkt upplevelse som möjligt. Patrik kommer att vara auktionist och han avgör när det är dags för ”första, andra, tredje”. Då startar en nedräkningsklocka på sajten.

Det är en optimistisk Hellander som berättar om satsningen. Även om responsen har varit positiv och långt över förväntan enligt honom dröjer ändå det definitiva svaret till söndag kväll. Frågan är om köpare är villiga att öppna plånboken utan fysiska möten.

– Nu kan du ju träffa hästarna innan om man verkligen vill, men strävan är att du inte ska behöva det. Man ska kunna få tillräckligt med information om hästen för att fatta beslut om du vill vara med och buda på den eller inte. Internetauktion är något vi har levt med under ganska många år och som successivt ökat i popularitet. Elitinternetauktionen gick bra, tycker jag. Det som var lite tråkigt var att det var lite för hög andel återrop.

– I princip alla auktionsplatser tittar på den här typen av lösningar just nu. Vi hoppas och tror att det här kommer bli bra.

"Inte märkt någon minskad köplust"

Hellander ser fler fördelar med auktioner generellt.

– Vi har kommit dit att vi försöker sälja så många som möjligt på auktion. Det är en bra försäljningsmetod. Visst, vi säljer en del innan auktionerna, men det är inte många. Att ha en på plats-försäljning där det hela tiden är först på plats som vinner skapar en stress i systemet och det är ju till och med så att man bokar upp dräktigheter.

Det egna initiativet är dock ingen effekt av minskat intresse för unghästar, enligt Hellander. Han är i stället överraskad över att coronakrisen inte slagit hårdare mot köplusten bland hästägarna.

– Det går inte att sticka under stol med att vi lever i en utsatt tid ekonomiskt och det vore konstigt att hoppas på auktionsrekord och liknande. Men så här långt har vi faktiskt inte märkt någon minskad köplust över huvud taget. Det kommer förfrågningar om hästar som det brukar från tränare och andra kunder. Visst är man lite förvånad över att den här pandemin inte påverkat travsporten mer än vad den har gjort så här långt. Det är väl också en effekt av att travsporten lyckats fortsätta tävla hela tiden. Det är klart att köplusten går i botten utan tävling. Det jobb som Svensk Travsport har gjort och fortfarande göra är riktigt bra. Det gäller alla som har bidragit till att vi kan fortsätta.

• Vad har du för mål och förhoppningar inför auktionen?
– Att alla hästar säljs och att kunderna upplever att det här är bra och fungerar.

ANNONS

Ämnen i artikeln



Så jobbar Travronden med journalistik

Uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor på vår information och att vara på plats där det händer. Vi följer de Pressetiska reglerna och vår nyhetsjournalistik ska präglas av trovärdighet och opartiskhet.