Stödlinjens årsstatistik för 2020
Stödlinjen har presenterat sin årsstatistik för 2020.
Trots pandemin och hemmasittande minskade antalet kontakter.
Stödlinjen drivs på uppdrag av Socialdepartementet och är till för spelare och anhöriga som erbjuds kostnadsfri rådgivning relaterade till spelproblem. Nu har Stödlinjen presenterat sin statistik för fjolåret.
Sedan 2018 har antalet kontaktsökande minskat tydligt. Noterbart är att minskningen håller i sig från 2019 till 2020. Sedan i somras finns en pandemianpassad förordning avseende insättningsgränser kopplat till casinospel. Antalet hjälpsökande minskade från 2 913 stycken till 2 384 stycken (18 procent).
Läs också
Stödlinjen skriver i rapporten:
”Antal hjälpsökande har varierat mellan 2013 och 2020. En trolig förklaring till det minskade antalet hjälpsökande kontakter från och med 2019 och framåt är den nytillkomna spellagen och införandet av självavstängningsregistret Spelpaus. Under 2020 har antalet kontakter till Stödlinjen också påverkats av utbrottet av covid-19. I pandemins initiala skede (mars-maj) noterades en påtaglig minskning av antalet hjälpsökande. Från juni och framåt låg antaltet kontakter mer i nivå med 2019 års siffror.”
I en liten del av totala antalet kontakter uppgavs det vilken spelform som var mest problematisk för hjälpsökaren. Underlaget är således litet men tydligheten i det är stort:
- Onlinecasino: knappt 50 procent
- Sportspel online: drygt 15 procent
Ingen annan spelform fick över fem procent, spel på hästar såväl online som hos ombud hamnade på ett fåtal procent.
Ämnen i artikeln
Så jobbar Travronden med journalistik
Uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor på vår information och att vara på plats där det händer. Vi följer de Pressetiska reglerna och vår nyhetsjournalistik ska präglas av trovärdighet och opartiskhet.