Publiksiffran elitloppslördagen 2024
Solvalla har publicerat lördagens publiksiffra.
Totalt besöktes arrangemanget av 13.496 personer – ett tapp på 2.635 personer jämfört med i fjol.
– Känslan är inte att det var så många färre, säger Solvallas vd Jörgen Forsberg.
Fredagens publiksiffra var kraftigt positiv för arrangörsbanan. 3.873 personer var den högsta siffran sedan 2018 och en ökning med knappt 45 procent jämfört med i fjol.
Trots att Solvalla upplevdes som välbefolkat under lördagen landade siffran på 13.496 personer, ett tapp på över 2.600 personer.
– Det är möjligt att det kan hacka i någon scanner. Jag har inte hunnit göra någon större analys på det här men vi hade 19.000 utställda biljetter så nästan 6.000 är inte scannade. Bland dem finns dubbletter och sådant men vi har valt att köra på antalet inscannade biljetter, säger Solvallas vd Jörgen Forsberg.
Men samma gällde väl i fjol då ni hade över 16.000 i redovisad siffra?
– Ja, absolut.
Publiksiffror elitloppslördagen
- 2024: 13.496 personer
- 2023: 16.131 personer
- 2022: 13.487 personer
- 2021: pandemi
- 2020: pandemi
- 2019: 16.254 personer
- 2018: 20.887 personer
- 2017: 26.442 personer
- 2016: 21.138 personer
- 2015: 20.413 personer
- 2014: 25.211 personer
- 2013: 21.412 personer
- 2012: 21.327 personer
- 2011: 21.738 personer
- 2010: 21.569 personer
Utifrån upplevelsen på plats samt fredagens positiva siffra samt att du uttryckt i närtid att ni låg på samma försäljningsnivå inför det här året: Är inte siffran överraskande låg?
– Jo, absolut. Känslan var inte att det var färre men visst kan det handla om några dubbletter, en del som stannat hemma och så men de som var på plats tror jag hade trevligt. Vi får göra en större analys senare. Just nu är vi svinnöjda med dagen och jag tror att vi har samma försäljning som i fjol även om vi inte gått igenom det totalt ännu.
Festivalområdet hyllas
Intresset var i varje fall stort från finskt håll. En chartrad båt med över 1.800 personer besökte Solvalla. Kaj Sahlberg och Pinja Kärnä var två av dem.
– Det är första gången som vi är på Elitloppet. Vi har åkt med den finska partybåten till Stockholm, det är helt kanon. Festivalområdet är helt fantastiskt. Nu måste jag gå och köpa en öl, säger Kaj Sahlberg.
Ämnen i artikeln
Så jobbar Travronden med journalistik
Uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor på vår information och att vara på plats där det händer. Vi följer de Pressetiska reglerna och vår nyhetsjournalistik ska präglas av trovärdighet och opartiskhet.