Ursäkta röran vi bygger om till nya Travronden.se
I dag är det premiär för Travrondens nya sajt.
– Om det känns lite extra rörigt just i dag så beror det på att vi gör om, men inom kort ska allting fungera minst lika bra som tidigare, säger chefredaktör Joakim Svensson.
Under året kommer Travronden.se att utvecklas och få fler digitala tjänster.
För tre år sedan drog Travronden igång en digital nysatsning och hösten 2018 lanserades den nya travspelssajt TravrondenSpel.se.
I dag har den nära 20 000 lojala besökare i veckan och är ett starkt bidragande skäl till att över 6 500 travintresserade har valt att bli betalande digitala kunder.
Nu tar Travronden nästa steg för nyheter online – och släpper en uppdaterad version av Travronden.se.
– Vi har tagit fram en sajt med fokus på senaste nytt och fördjupande läsning. Du som är van läsare av Travronden snabbt kommer att känna igen dig i. Typsnittet, den karakteristiska röda färgen och nyhetskänslan går rakt igenom sajten och alla våra produkter, säger Joakim Svensson, chefredaktör på Travronden.
Förutom ett nytt och mer modernt utseende får Travronden.se fler snabba nyhetsuppdateringar. Som läsare ska du snabbt få en enkel och snabb överblick av vad som händer och hänt i Travsverige.
– Travronden är Sverige primära nyhetskälla och når över 125 000 travintresserade varje vecka. Vi vet att många besöker oss för att bli uppdaterade och därför har vi lagt extra fokus på känslan av just senaste nytt, säger Joakim Svensson.
Mer åsikter
På nya Travronden.se kommer också åsikterna att få en mer framträdande position. De senaste månaderna har flera nya krönikörer rekryterats. Bland annat kan du regelbundet ta del av och läsa Anders Ström, Tony Ryttar, Ulf Bertilsson, Even Elvenes, Niclas Andersson, Rickard Hansson och Dennis Engelbo.
– Vi har en lång och stolt tradition med starka röster som härstammar från Bo ”Red Mile” Franssons tid som chefredaktör, och tillbaka. På den nya sajten ger vi våra profiler en tydligare placering och ett mer lockande utseende, säger Joakim Svensson.
Ett de mest uppskattade inslagen på Travronden.se är reportagen. Flera av dem som ”Nattugglan på Alnön”, ”En grå vardag – från Lilla Gubben till From The Mine” och ”Ising och Fernlund – paret som fick en drömchans” har besökts av flera tusen personer som sammanlagt spenderat många timmar på att läsa dem.
– På tidningen finns många begåvade skribenter och skickliga fotografer. Tillsammans upplever jag att de har en sällsynt god förmåga att fånga och förmedla känslan med travsporten. Med en ny presentation av berättandet hoppas jag att vi ska kunna beröra ännu mer, säger Joakim Svensson.
Du som är van besökare på Travronden vet att en ökande mängd fördjupande innehåll brukar vara märkt med PLUS. Den största anledningen till det är att andelen betalande kunder på Travronden.se har ökat starkt under coronakrisen.
– Jag har aldrig sett en sådan snabb ökning av antalet nya prenumeranter. På kort tid har vi till exempel ökat med 1500 helt digitala kunder och siffran fortsätter snabbt uppåt. Jag är glad att så många väljer att stödja travjournalistiken som vi gör, säger Joakim Svensson.
För den som ännu inte tagit chansen har Travronden en kampanj just nu där man kan testa Sveriges största travsajter – Travronden.se och TravrondenSpel.se – för endast en krona. Då får du dessutom full tillgång till tre e-tidningar i veckan (totalt 250 sidor) samt apparna Travronden Bevakning och Travronden Tidning.
Travronden har tidigare belönats för ”Bästa sajt”, ”Bästa längre berättande”, ”Bästa tv-program” och ”bästa sociala medier-kampanj av världskongressen i trav samt belönats som ”Årets digitala tidskrift” av Sveriges Tidskrifter.
– Vi hoppas att det vi gör ska få fler att upptäcka, gilla och älska trav, säger Joakim Svensson som uppmanar läsarna att höra av sig med sina åsikter på Travronden.se.
Nya Travronden.se har utvecklats i samarbete med våra mångåriga partners – teknikbyrån Bricco och digitala designers Wonderboys. SEO-arbetet har gjorts i samarbete med Pineberry.
Ämnen i artikeln
Så jobbar Travronden med journalistik
Uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor på vår information och att vara på plats där det händer. Vi följer de Pressetiska reglerna och vår nyhetsjournalistik ska präglas av trovärdighet och opartiskhet.