Sveriges ledande travtidning
ANNONS

Travronden vinner dubbla VM-guld i journalistik – igen

Svensk journalistik skördar nya framgångar i travvärlden.
Som enda tidning vann Travronden dubbla segrar när prestigefyllda International Media Awards avgjordes i helgen.
– Det är fantastiskt roligt när det hårda arbetet som redaktionen lägger ned varje dag uppmärksammas, säger Johanna Reimers, nyhetschef på Travronden.

Publicerad:

World Trotting Conference (WTC), världens största kongress inom travsporten, avslutades på fredagen med International Media Awards (IMA). Ett stort antal bidrag från världens alla travnationer deltog i de nio åtråvärda kategorierna. Bland de nominerade fanns ansedda travmedier som Le Trot, Harness Racing, Equidia och Trav og GaloppNytt. 

När den internationella juryn lagt sina röster stod det klart att Travronden fortsätter att hålla den svenska fanan högt i den internationella konkurrensen. Redaktionen prisas för ”Bästa sociala medier” och ”Bästa dokumentär/tv-program” och följer därmed upp vinsten från föregående världskongress (WTC 2017) då man belönades för ”Bästa sajt” och ”Bästa berättande”.

– Travronden har en lång tradition av att göra journalistik och tidning, men de senaste åren har vi gjort en förflyttning och utökat vårt digitala innehåll. Vi vill beröra och våra läsare vill se travsporten på fler sätt, det visar inte minst de trafikrekord som vi har slagit de senaste veckorna, säger Johanna Reimers, nyhetschef på Travronden, och en av initiativtagarna bakom arbetet, och fortsätter:

– Med TV och sociala medier krävs helt andra grepp och metoder än vad Travronden traditionellt har jobbat med, det känns både kul och inspirerande när det uppmärksammas av juryn och uppskattas av våra läsare. En bättre avslutning på elitloppsracet, där vi gjort mer än någonsin för våra läsare, är svår att få.

"Jag är stolt"

I kategorin ”Bästa sociala medier” är det #GoGoop – där Travronden tog ställning för travsporten, hästen och en av de främsta utövarna i modern tid i samband med att nomineringen till det ärofyllda Jerringpriset – som prisas. På redaktionen skrevs det massor av texter, gjordes sociala videos, hashtaggar som ”trendade” och även förklarande journalistik för den större massan om vad som faktiskt krävs för att vinna Prix d’Amérique. #GoGoop väckte omfattande uppmärksamhet både inom och utom travsporten i samband med Idrottsgalan och nådde rekordmånga människor i sociala medier.

– Att travsporten nomineras till Jerringpriset hör inte längre till vanligheterna. Det finns inga garantier på att det kommer att hända igen, särskilt inte med något stukade gloria som omgett oss de senaste åren. Därför är jag stolt över att Travrondens insats för Björn Goop och hästen premieras samt glad över att juryn såg vilken betydelse den faktiskt hade för den svenska travsporten. Vi behöver synas och höras ännu mer, säger Joakim Svensson, chefredaktör på Travronden.

Ny mark bryts

I kategorin ”Bästa tv-program/dokumentär” var det produktionsbolaget Kanal75 som vann för två år sedan. Nu kliver Travronden in och snuvar alla världens trav-tv bolag på en segerplakett. Med ”Elitloppet – en gång om året”, där man får följa med ett dedikerat och engagerat kompisgäng från Gubbängen till travfesten på Solvalla, bryts ny mark. Efter utgivningen av boken om Elitloppet kom förra året en hel TV-dokumentären som producerades av Travronden TV. Videon, som är på cirka 30 minuter, har i dag setts av över 10 000 personer via Youtube, Facebook och Travronden.se.

– Dokumentären om Elitloppet är en ny form av berättande för Travronden. Lite grann i samma stil som TV-serien om Readly Express, som vi precis har kört nu, under de senaste veckorna. Man blir stolt över våra medarbetare, de förtjänar verkligen det här priset - och denna typen av utmärkelser ökar garanterat också lusten ännu mer, hos oss alla, för att hitta på flera nya och genomarbetade grejer, säger Niclas Andersson, nybliven TV-chef på TR Media.

TV-reportern Rickard Hansson säger:

– Under ett av våra planeringsmöten kläcktes idén om en dokumentär. “Gör något bra!” var den korta, och fria, arbetsbeskrivningen och när klockan ringde 04.30 för att vi skulle åka iväg och göra tagningar tog det faktiskt inte ens emot, så roligt var arbetet. Tack vare fotograf Thomas Blomqvist, redigerare Micke Gustafsson samt projektledare och speaker Sofia Nyström blev slutprodukten något som vi är stolta över.

Fira ihop

Bakom framgångarna med #GoGoop och Elitloppet – en gång om året finns flera reportrar, redaktörer, fotografer och projektledare. På Travronden är det många som är involverade i det dagliga arbetet.

– Vi har en stark grupp och en härligt gemenskap på redaktionen. Alla är, och vill, vara med och bidra till att göra oss ledande i alla kanaler vilket är nödvändigt för att utvecklas och förbättras, säger Johanna Reimers.

Chefredaktör Joakim Svensson säger:

– Vi planerar redan att fira framgången tillsammans med våra läsare, men har minsann inga som helst tankar på att slå oss till ro. Nyhetsgruppen är redan igång med nya projekt som jag hoppas att vi ska kunna berätta mer om snart.

– För de som spelar på trav kan jag, till exempel, varmt rekommendera den uppdaterade versionen av Travronden Spel som släpps i dagarna, där siktar vi in oss på att ge dig och dina travvänner ännu mer i ett enda flöde. Jag tror du kommer gilla det.

De vinnande bidragen 

Elitloppet – en gång om året

En tv-dokumentär av Elitloppet som producerats av Travronden TV, där tittarna får följa med ett kompisgäng från morgonfotboll i Gubbängen till travfesten på Solvalla parallellt med att världens häftigaste travtävlingar avgörs. Speaker och samordnare var Sofia Nyström. Reportrar var Rickard Hansson och Patrick Sjöö. Micke Gustafsson stod för redigeringen och foto har tagit av Fredric Gustafsson och Thomas Blomqvist. TV-bilder även från Kanal75.

Här kan du se tv-dokumentären igen.

#GoGoop

En omfattande journalistisk insats och kampanj för Björn Goop och travsportens nominering till Jerringpriset i sociala medier och på Travrondens plattformar. Projektledare var Johanna Reimers och Patrik Nord. Ledande reportrar var Niclas Andersson, Anton Stöckel och Rickard Hansson.

Här kan du se en del av Travrondens aktiviteter, och en annan och en annan.

FAKTA

Detta är International Media Awards

International Media Awards är en prestigefylld tävling som lyfter fram det bästa som producerats och publicerat i travvärlden. Bland deltagarna finns tidningar, sajter och tv-kanaler från hela världen. Priserna delas efter juryomröstning ut i totalt nio kategorier.

FAKTA

Travronden i IMA genom tiderna

Travronden vann dubbla priser vid International Media Awards 2017, då för ”Bästa sajt” (Travronden.se) och ”Bästa berättande” (Mannen från Finnskogen av Even Elvenes och Roger Svalsröd). 2019 prisas Travronden – som enda svenska medie – dubbelt. Denna gången för ”Bästa tv-program/dokumentär” och ”Bästa användning av sociala medier”.

FAKTA

Travronden svenska IMA-vinnare – vann dubbelt

  • Bästa nyhetsartikel: HRNZ Marketing, Nya Zeeland
  • Bästa längre berättande: Paul Courts, Australien
  • Bästa foto: Chris Gooden, USA
  • Bästa annons: Nadina Ironia, Irland
  • Bästa video-annons: Sarah Thomas, Storbritannien
  • Bästa tv-program/tv-dokumentär: Travronden TV, Sverige
  • Bästa poster: Le Trot Direction de la Communication, Frankrike
  • Bästa sajt: David Wilson, Storbritannien
  • Bästa sociala medier: Travronden, Sverige

(Förklaring: Klass: Segrare, Land)

ANNONS

Ämnen i artikeln


Så jobbar Travronden med journalistik

Uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor på vår information och att vara på plats där det händer. Vi följer de Pressetiska reglerna och vår nyhetsjournalistik ska präglas av trovärdighet och opartiskhet.