Sveriges ledande travtidning
ANNONS

Travronden nominerat till ännu ett prestigefyllt tidningspris

Foto: null
Travronden har nominerats till årets digital tidskrift för populärpress.

Det är tidskriftsbranschens motsvarighet till Oscarsgalan. Då kan Travronden vinna ännu ett prestigefyllt pris, denna gången som ”Årets digitala tidskrift” i Sverige.

Publicerad:

Vid årsskiftet vann Travrondens tipsgrupp Tidningarnas tipsliga för andra året i rad.
I somras, vid travets världskongress, premierades Travrondens nyhetsgrupp med dubbla priser och hade dessutom ytterligare två nomineringar för utmärkande journalistik.
På tisdagen stod det klart att tidningens produkter nominerats till ytterligare ett pris – som ”Årets digitala tidskrift för populärpress” i Tidskriftsbranschen.
Tillsammans med Blankspot, Vego och Baam har Travronden valts ut i kategorin för att ”på ett nyskapande och framstående sätt utvecklat innehåll, tjänster och interaktivitet i digitala medier”.
Motiveringen lyder:
”Travronden har påbörjat en imponerande förändringsresa, från print i fokus till att bli en ledande digital aktör med en tillväxt av digitala prenumeranter på 300% sedan årsskiftet. Med en god publikkännedom i ryggen har man utvecklat nya digitala tjänster och lyckats vända röda siffror till svarta.”
– Först och främst är det fantastiskt roligt att bli nominerad till priser. Det är ett kvitto på att vi göra någonting bra, något som uppskattas. Vi har inte haft lättaste året i Travrondens historia och många nya medarbetare har kommit in och lyft sig enormt under svår press. Bakom framgången ligger ett, på många vis, beundransvärt och imponerande lagarbete där många har vågat bryta invanda mönster och tidigare komfortzoner, säger Joakim Svensson, chefredaktör för Travronden.
Travronden har funnits sedan 1932 och är Sveriges ledande och äldsta travtidning. Det senaste året har verksamhetens produkter gått igenom en omfattande omgörning – både pappersform och på nätet.
– Vi ville göra Travronden ännu mer levande och få läsaren att känna att vi älskar trav lika mycket som de gör. Vår publik är omåttligt passionerad och många är också djupt engagerade i vårt arbete. Vilket är motiverande och kul!
På slutet har vi börjat tillföra ännu en dimension av nördighet som vi vet att vår krets gillar och som lämpar sig för vår PLUS-satsning med mera premium-innehåll för våra betalande kunder. Mer av den varan kommer under hösten, säger Joakim Svensson.
Vad ligger bakom framgången?
– Lagarbetet! Plus, och jag kommer ofta tillbaka till det, men det faktum att vi lyssnade på läsarna och har därefter har förändrat vårt sätt utefter vad de söker och vill ha. När de vill ha det. I dag är vi väl i linje med det, vilket inte minst den starka tillväxten digitalt visar, säger Joakim Svensson och pekar även på digitala samarbetspartners som utvecklingsbyrån Bricco och designbyrån Wonderboys.
Sedan årsskiftet har Travronden digitala kunder gått från något 100-tal till nära 2500 – en ökning som nu alltså väcker uppmärksamhet även utanför travvärlden.
– Vi har skrivit om det tidigare. Det är viktigt för travsporten att synas och höras även utanför travvärlden. Det gäller, så klart, även travjournalistiken. Likt sporten vill vi dra vårt strå till stacken. Nu håller vi tummarna för att juryn ser det hårda arbete vi lägger ned för att upplysa våra kunder och läsare varje dag, säger Joakim Svensson.
I juryn sitter Paulina Modlitba Söderlund, frilansande konsult inom digitala marknadsföring och strategi, Anna Åberg Hellsén, chef för DN.se och digital produktutveckling på DI och DN samt Daniel Nordström, chefredaktör för VLT och Norrtelje Tidning m fl.
Vem som vinner det prestigefyllda priset meddelas vid Tidskriftgalan på Cirkus i Stockholm den 8 november.

FAKTA

FAKTA/Nominerade i ”Årets digitala tidskrift för Populärpress”

Travronden
Travronden har påbörjat en imponerande förändringsresa, från print i fokus till att bli en ledande digital aktör med en tillväxt av digitala prenumeranter på 300% sedan årsskiftet. Med en god publikkännedom i ryggen har man utvecklat nya digitala tjänster och lyckats vända röda siffror till svarta.

Baam
"Här har vi tidskriftsvärldens motsvarighet till SKAM. Med hjälp av djupintervjuer i målgruppen unga kvinnor har man lyft den klassiska ”tjejtidningen” till den digitala arenan med autenticitet i fokus. En uppstickare att hålla ögonen på nu och framöver i alla kanaler."

Blankspot
"En modig och viktig aktör som gör internationell journalistik i direkt dialog med sin publik. I tider då journalistiken ifrågasätts jobbar de med full transparens kring reportageidéer och de egna journalistiska arbetsmetoderna. Att de dessutom verkar för en ökad mediekunnighet bland unga ser vi som ett plus i kanten."

Vego
"En spännande entreprenörsresa som visar att passion smittar. Genom att identifiera ett växande intresse för en mer hållbar och grön livsstil har Mattias Kristiansson lyckats bygga ett framgångskoncept kring sin tidskrift som inkluderar poddar, event, livesändningar från mässor och ett Instagramkonto med nästan 25,000 följare. Vi räknar med fortsatt succé!"

ANNONS

Ämnen i artikeln


Så jobbar Travronden med journalistik

Uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor på vår information och att vara på plats där det händer. Vi följer de Pressetiska reglerna och vår nyhetsjournalistik ska präglas av trovärdighet och opartiskhet.