Sveriges ledande travtidning
ANNONS

Provision på andelar sänks från den 18 maj

Foto: Lars Jakobsson/TR Bild
Johan Korssell, Head of B2B, ATG. Foto: Lars Jakobsson/TR Bild

ATG sänker maxprovisionen på digitala butiksandelar till sex procent från och med 18 maj.
– En större del av kundens insats kommer med i vinstpotten, säger Johan Korssell Head of B2B på ATG.

Publicerad:

Via såväl ATG Tillsammans som Butiksandelar under ATG.se har kunder kunnat köpa andelar i olika butikers system. Av kostnaden för andelen har en viss procent gått till butiken samt även till plattformar och spelläggare när sådana förekommit. Maxavgiften har uppgått till tio procent. Från och med 18 maj sänks den till sex procent.

"Taket sänks"

– Det är taket på den möjliga kundavgiften som sänks till sex procent och det gäller för digitala butiksandelar, på atg.se och ATG Tillsammans. I fysisk butik är taket fortsatt tio procent. Det är upp till varje butik att bestämma kundavgiften för respektive andelsspel, säger Johan Korssell, Head of B2B på ATG, i ett mejl.

"Ökar kundens spelupplevelse"

Varför väljer man att sänka butikernas provision?

– Med den här justeringen av taket på kundavgiften kommer en större del av kundens insats från de digitala andelsspelen med i vinstpotten. Lite mer pengar går till spelet, vilket skapar en bättre produkt och ökar kundens spelupplevelse.  Det här är en del i en ny ersättningsmodell. Samtidigt som vi justerar det digitala kundavgiftstaket återinför vi provisionen för nyrekrytering av kunder i butik och adderar en för de butiker dit de nya spelarna återkommer vid flera tillfällen.

Fler kunder?

Räknar ni med bibehållen omsättning och därmed fyra procentenheter större omsättning i potterna och därmed, i förlängningen, ökade intäkter för ATG/svensk travsport?

– Vår förhoppning med den förändrade ersättningsmodellen är att våra kunder ska bli fler och att vinstpotterna ska bli större. Med fler kunder blir det naturligt att vår omsättning ökar och med det blir det mer medel till våra ägare, Svensk Travsport och Svensk Galopp.  

Hur mycket andelsspelen omsätter vill inte spelbolaget berätta, de hänvisar till konkurrensskäl.
 

ANNONS

Ämnen i artikeln



Så jobbar Travronden med journalistik

Uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor på vår information och att vara på plats där det händer. Vi följer de Pressetiska reglerna och vår nyhetsjournalistik ska präglas av trovärdighet och opartiskhet.