Nytt pris till Travronden
Travronden prisas igen. Denna gången som Årets digitala tidskrift för populärpress.
– Vi är oerhört glada och stolta över utnämningen, säger Joakim Svensson, chefredaktör för tidningen.
På onsdagskvällen samlades hela tidskriftsbranschen för årets största event – Tidskriftsgalan. Travronden var nominerade i kategorin Årets digitala tidskrift för populärpress tillsammans med Baaam, Vego och Blankspot Project.
När vinnaren avslöjades stod det klart att Travronden prisats. Motiveringen: ”Här är aktören som visar att det går att få den digitala affären att lyfta när affärsmodellen för print sviktar. Med passion, nytänk och en stark relation till målgruppen skapar man relevant innehåll i alla kanaler och visar att det aldrig är för sent att ta ledarpositionen i loppet”.
Travrondens chefredaktör Joakim Svensson, som var på plats på Cirkus i Stockholm för att ta emot priset tillsammans med andra från tidningen och TR Media, säger:
– Det är ett fantastiskt häftigt ögonblick. Aldrig tidigare har Travronden vunnit ett liknande pris. Det är ett fint erkännande för att travjournalistik är levande, berörande och viktig. Vi är glada över att travet syns även i dessa fina sammanhang.
Vad ligger bakom framgången?
– Det finns, så klart, en lång rad faktorer som påverkat att vi ens blev nominerade hit. I första hand vill jag nämna teamet, laget, alla medarbetare som varje dag gör ett riktigt hästjobb för att upplysa och informera travintresserade om vad som händer och pågår i travets värld. De är guld värda.
– Sedan ska man inte sticka under stol med att vi, det senaste året, har vi gått igenom en lång och svår process. På vägen har vi utsatts för externt tryck och svårigheter som bland annat avhoppande medarbetare, ökade produktionskostnader och distributionsutmaningar – ändå lyckas vi göra över 100 matiga tidningar om året och hålla webben uppdaterad med hundratals artiklar och speltips i månaden. Det är ett imponerande maskineri som ni, alla läsare, tar del av varje dag.
Bakom den digitala utvecklingen finns samarbetspartners som utvecklingsbyrån Bricco och designbyrån Wonderboys.
– Vi har haft ett tätt samarbete i många år och de är uppskattade kollegor till oss. Under ledning av Mats Bergsten (digital chef, TR Media) har de vässat våra produkter på ett föredömligt vis. Det känns kul att dela framgångar med dem.
Hur ska ni fira?
– Något extra får det bli vid fredagsfrukosten denna vecka. Framgångar är till för att firas. Sedan ska vi givetvis fortsätta att leverera det bästa vi kan för alla våra läsare, säger Joakim Svensson.
I juryn satt Paulina Modlitba Söderlund, frilansande konsult, Anna Åberg Hellsén, chef för DN.se och digital produktutveckling på Dagens Industri, samt Daniel Nordström, chefredaktör för VLT, Norrtelje Tidning, med flera.
Ämnen i artikeln
Så jobbar Travronden med journalistik
Uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor på vår information och att vara på plats där det händer. Vi följer de Pressetiska reglerna och vår nyhetsjournalistik ska präglas av trovärdighet och opartiskhet.