Myron: "Tänk elefant"
I och med den nya organisationen på Solvalla byter Markus Myron roll från sportchef till marknads- och kommunikationschef. Han lämnar också ett gott råd till sin efterträdare.
2014 tillträdde Markus Myron som sportchef på Solvalla. Nu drygt tre år senare skiftar han positionen och får den nytillträdda rollen som marknads- och kommunikationschef från och med den 8 januari.
– Jag är oerhört glad över detta och känner verkligen att vi håller på att bygga ett starkt team just nu och det måste vi göra. När man 2017 driver en travbana är man i en oerhört konkurrensutsatt situation och det går inte att jämföra med hur det var tidigare då konkurrensen inte var den samma. Varje arrangemang vi har går att följa hemma från tv-soffan och det är något vi behöver vara ödmjuka inför och ha förståelse för.
Vad betyder det för Solvalla att du träder in i den nya rollen som marknads- och kommunikationschef?
– Under min tid som sportchef hade jag en fot i varje läger. Jag var dels på sportsidan, men jag hade också ansvar för en stor del av kommunikationen samtidigt som marknadsfrågorna låg på avdelningen för försäljning och marknad. Nu samlas all kommunikation och marknadsföring, samt planeringen av arrangemangen på den nya avdelningen, sportavdelningen blir mer specialiserad och vi får även en nischad försäljningsavdelning vars huvudfokus blir att skapa nya kunder och intäkter för Solvalla. Det hela känns oerhört stimulerande och det kommer bli en tydlighet som vi kanske saknat tidigare.
Vad tänker du personligen för egen del?
– Det blir kul att jobba mer fokuserat. Jag och Jörgen har diskuterat hur vår organisation ser ut idag och hur den bör se ut i framtiden och vi insåg då att jag som sagt hade en fot i varje läger. Jag är oerhört glad över att det blev som det blev och när vi började spåna på tilltänka namn som ny sportchef dök Anders namn upp tidigt och att det bar hela vägen känns superbra. Jag upplever honom som oerhört kompetent och en riktig lagspelare.
Var jobbet som sportchef som du förväntade dig?
– Ska jag vara ärlig så minns jag knappt vad exakt jag förväntade mig. Det var mycket ny mark för mig, men det har varit väldigt lärorikt och när jag blickar tillbaka har jag hela tiden gått till jobbet och tyckt det varit roligt. Jag åker alltid med stor entusiasm till Solvalla och aldrig känt någon form av måndagsångest. Solvalla är en väldigt bra arbetsplats att vara på och det är underbart att få sitta på ett kontor mer eller mindre mitt på stallbacken och se hästar som springer förbi. Jag gillar verkligen den miljön.
Jobbet som sportchef på Solvalla förknippas mycket med att ha ansvaret för vilka hästar som är med i Elitloppet. Det blev totalt tre Elitlopp som Markus Myron hade huvudansvaret för med segrar för i tur och ordning Magic Tonight, Nuncio och Timoko, men vilken upplaga tyckte huvudpersonen själv var den bästa?
– På förhand och sett till startlistorna tycker jag att årets var det bästa. Jag minns att jag hade den känslan när allt var klart. Att jag troligen inte skulle få uppleva en startlista som är bättre än 2017. Samtidigt, nu med Readly Express och Twister Bis senaste uppvisningar börjar det luta åt att nästa år blir minst lika bra. Vad gäller försöken så tycker jag att Bold Eagles prestation är något av det råaste som en häst gjort på en travbana. Det går inte att beskriva känslorna jag hade i kroppen då.
– Finalen blev också den rafflande och var ett häftigt lopp. Sett till finalerna tycker jag finalen mitt första år när hela fältet kom in inom två längder, med Nuncio som fick tugga i tredjespår och ändå var så pass knappt slagen som han var, var superhäftigt. Året när Nuncio vann var också det häftigt. Det är jättesvårt att välja. Jag är jätteglad över alla tre år och har fått en speciell relation till alla tre.
Till sist, vad blir ditt bästa tips till Anders Malmrot som ny sportchef?
– När jag fick det här jobbet tipsade min kompis Per Akre mig att jag skulle vara som en elefant. Att jag skulle ha hård hud och stora öron och den liknelsen har jag försökt att ha i bakhuvudet när det blåst lite snålt. Det blir också det tipset jag lämnar vidare till Anders Malmrot. Tänk elefant.
Ämnen i artikeln
Så jobbar Travronden med journalistik
Uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor på vår information och att vara på plats där det händer. Vi följer de Pressetiska reglerna och vår nyhetsjournalistik ska präglas av trovärdighet och opartiskhet.