Sveriges ledande travtidning
Foto: MARIA HOLMÉN/TR BILD

Häng med inifrån: Franska hästarnas ankomst

Sol och klarblå himmel välkomnade de franska hästarna på Arlanda.
Travronden dokumenterade steg för steg av deras ankomst, alltifrån kupén inne i själva flygplanet till de första klapprande hovarna på svensk mark.

Publicerad:

Klockan åtta fredag morgon var det samling för hästarna som skulle med flygplanet från Deauville till Stockholm. Flygtiden var planerad till två timmar och fyrtio minuter och de anlände med en marginell försening på lite drygt en halvtimme. 

Medan hästarna fortfarande var i luften sattes förberedelserna igång på Arlanda. Vid halv två rullade två hästbussar in vid grindarna till flygplatsen och möttes av en förhållandevis stor skara journalister. 

Ari Pakarinen, som driver transportföretaget Åby Horseline, kliver lugnt ut ur lastbilen. Han är rutinerad vid det här laget och väntar tålmodigt medan säkerhetspersonalen söker igenom hästbussen. När fordon, chaufförer och mediefolk har tagit sig igenom den obligatoriska säkerhetskontrollen blir alla iförda gula varselvästar. 

Foto: MARIA HOLMÉN/ TR BILD
Här körs hästbussarna in för kontroll innan de kan fortsätta ut på området där flygplanen landar. Foto: MARIA HOLMÉN/ TR BILD

Travrondens utsända får åka med i hästbussen till den plats där flygplanet från Frankrike kommer att stanna. 

– Nu har vi gått igenom en säkerhetskontroll där personalen har kontrollerat oss och bilarna så att det inte finns något med här som är otillåtet, säger Ari Pakarinen och tillägger: 

– Det var smidigt att komma in. 

Det kommer att bli betydligt mer komplicerat när hästarna ska resa tillbaka, då ska all packning kontrolleras. 

– Nu är vi tidsmässigt bra på det. I dag var det en person med som har varit med förr. Då gick det hyfsat smidigt. Det som återstår är måndagen…ni kanske får göra en artikel på att hästarna blev kvar i Sverige, säger han och ler. 

Foto: MARIA HOLMÉN/ TR BILD
Ari Pakarinen kör hästbussen mot platsen där flygplanet med de franska hästarna ska mötas upp. Foto: MARIA HOLMÉN/ TR BILD

De parkerar så nära flygplanet det bara går. 

– Då är det så kort väg som möjligt för hästarna att ta sig till lastbilarna och givetvis för personalen att lasta av alla grejer. Sen är det lite ur en säkerhetssynpunkt också. Hästarna får inte vistas på landningsbanorna. De ska på ett så smidigt sätt som möjligt ta sig till lastbilarna så att ingen häst kommer lös, skulle det hända får de stänga hela flygplatsen. 

“Lite extra innanför pannbenet”

Han har kört många stjärnhästar och besökt flera flygplatser som chaufför. Men han erkänner ändå att det är något extra en sådan här dag. 

– Vi vet alla vilka hästar som kommer nu, jag är häst- och travintresserad själv. Det är klart att det är extra att se dem här stjärnorna på nära håll, inte bara exteriört utan även hur de är som hästar. Sen träffar man alltid nya människor.

Har du haft både goda och besvärliga resenärer med dig?

– Det finns alla möjliga. Det som är gemensamt för alla bra hästar är dock att de är intelligenta. Jag har aldrig kört en bra häst som är dum. De kan vara små, stora, bruna eller svarta men det gemensamma är att de har lite extra innanför pannbenet. De kan vara hingstiga men de är ändå smarta. 

Landningen: 14:30 

Morgonens regn är som bortblåst när det franska flygplanet landar på svensk mark. En man som ansvarar för markservicen på Arlanda erbjuder orangea öronproppar när ljudet av de stora motorerna närmar sig – “ni kommer att behöva de här”

Foto: MARIA HOLMÉN/TR BILD
Här öppnas luckan till planet, nedanför påbörjas arbetet med att sätta ihop rampen hästarna ska vandra nedför. Foto: MARIA HOLMÉN/TR BILD

En stor dörr på flygplanets vänstra sida öppnas och ut tittar Hohneck och stallkamraten Just A Gigolo. Här ska en ramp byggas ihop för att så småningom få ut hästarna, men i väntan på det erbjuds en rundtur inne i flygplanet. 

Philippe Allaires skötare Ruben Hoguin står med hästarna som fått platserna längst fram. Hohneck kan vara lite hingstig och har placerats strategiskt för att både han – och de andra resenärerna ska få en lugn resa. 

– Han har varit stillsam hela vägen, han har inte sett några andra hästar och varit tyst, säger Ruben Hoguin. 

Idao de Tillard myser

Alla hästar har försetts med varsitt hönät för att ha något att pyssla med. Det är varmt inne i planet men de fyrbenta resenärerna stressar inte upp sig. En som tar det hela med ro är Idao de Tillard. Det är Prix d’Amérique-vinnarens första flygresa men han har haft sin skötare Susanne Ohme med sig bokstavligen hela tiden. 

– Det har varit lugnt, hästen och jag har bara stått och chillat lite, säger hon och kliar sin passhäst under pannluggen. 

Foto: MARIA HOLMÉN/TR BILD
Hohneck och Just A Gigolo står lugnt och tittar ut mot Arlanda flygplats. Foto: MARIA HOLMÉN/TR BILD

När rampen har byggts klart kliver stjärnhäst – efter stjärnhäst ut. Gången ned är smal men de tassar försiktigt framåt, någon som är lite rädd får ett hönät framför mulen att fokusera på. 

Sweden Cup-deltagaren Just A Gigolo är den första fransosen som får sträcka på benen, han följs sedermera av fjolårsvinnaren av Elitloppet – Hohneck, sedan följer Harper Hanovers-favoriten Izoard Védaquais och elitloppstvåan Go On Boy med ut. 

Foto: MARIA HOLMÉN/ TR BILD
Just A Gigolo hoppar ut sista biten på den smala rampen. Foto: MARIA HOLMÉN/ TR BILD

Förutom en stor delegation av flygplatspersonal finns det även två ordningsvakter på plats. Säkerheten är av förståeliga skäl rigorös. Men några är också på plats av ren nyfikenhet på hästarna som anländer. 

En av planets resenärer skiljer sig från mängden, han är en lång man klädd i turkos mundering och heter Edouard Lyon. Han är professionell hästskötare med fokus på flygtransporter. 

Vad är din roll här i dag?

– Jag tar hand om dem och bestämmer vart hästarna ska stå i planet. Jag ser till att alla dörrar är ordentligt stängda och att det inte finns något som hästarna kan skada sig på.

Foto: JOSEFIN JOHANSSON/ TR BILD
Edouard Lyon är en så kallad "pro-groom". Foto: JOSEFIN JOHANSSON/ TR BILD

Han uppskattar att han på ett år genomför fler än 200 flygningar tillsammans med olika hästar. 

Hur skulle du säga att resan har varit för hästarna? 

– Helt perfekt. De reste mycket bra.

Hur reagerar de vid start och landning? 

– Det är lite stressigt för dem men de har sitt hönät och de tänker mest på att äta. Sen är det klart att de upplever stress, men när vi väl är uppe i luften så är hästarna lugna. 

Foto: MARIA HOLMÉN/ TR BILD
Hästskötare lastar av grejer från flygplanet till hästbussen. Foto: MARIA HOLMÉN/ TR BILD

Hästskötarna ler av att mötas av gassande sol på Arlanda och de vagnar som vid vanliga passagerarflyg fraktar resväskor innehåller nu en salig blandning av höpåsar, sulkyhjul och vattenhinkar. 

Hästarna kliver likt rockstjärnor på nästa transport, de två hästbussarna som ska köras av Ari Pakarinen och hans kollega. 

De sista internationella topphästarna har anlänt till Sverige, låt elitloppshelgen börja. 

Foto: MARIA HOLMÉN/ TR BILD
Horsy Dream kliver på hästbussen – snart är det dags att resa till Solvalla för deltagande i Elitloppet. Foto: MARIA HOLMÉN/ TR BILD
FAKTA

Hästarna som fanns med på flygplanet: 

  • Galet Sted (Montéeliten)
  • Gaspar de Brion (Elitloppet) 
  • Go On Boy (Elitloppet)
  • Hohneck (Elitloppet) 
  • Horchestro (Harper Hanovers) 
  • Horsy Dream (Elitloppet) 
  • Ideal du Rocher (Sweden Cup) 
  • Idao de Tillard (Elitloppet) 
  • Illusion Jipad (Lady Snärts lopp) 
  • Izoard Vedaquais (Harper Hanovers) 
  • Just a Gigolo (Sweden Cup) 
  • Rikita J.P. (Fyraåringseliten för ston)

Ämnen i artikeln