Succé för Bold Eagles stödprojekt för Stall 43
Det fanns många vinnare på Solvalla under Elitloppshelgen. En av de största var Stall 43, som med hjälp av Bold Eagle och ägaren Pierre Pilarski, nu kan anlägga en bana på gården Nyckelby i Norrtälje.
Det var i början av april som Bold Eagles ägare Pierre Pilarski, genom Francois Jamier, hörde av sig till Stall 43 om ett stödprojekt. Stall 43 är en ideell förening med inriktning på trav som vänder till barn och ungdomar med autismspektrumdiagnos. Föreningen som har tre hästar drivs av Cissi Skogh och hennes make Johnny Karlsson på Solvalla och på gården Nyckeby utanför Norrtälje sommartid.
– De ville hitta något lämpligt välgörenhetsändamål och det märktes att deras förfrågan till oss var väldigt genomtänkt. De visade att de var kunniga om autism och det kändes som att det låg mycket engagemang och hjärta bakom projektet, säger Cissi Skogh.
Projektet innebar att Pilarski tryckte upp 2.000 t-shirts med Bold Eagle/Stall 43-tryck, som föreningen sålt på Solvalla före och under Elitloppshelgen för 150 kronor styck med all behållning.
– Försäljningen gick jättebra i helgen och vi sålde drygt hälften utan problem. Hade vi haft mer folk hade vi sålt många fler. Pengarna till föreningen är en grej, och hela projektet har gett otroligt mycket uppmärksamhet för Stall 43. Vi är just i fas med att utöka verksamheten och nu har vi fått jättefina kontakter från hela travvärlden.
– Pierre Pilarski var förbi flera gånger hos oss i försäljningsståndet och han var väldigt trevlig. Att han gör detta för de här barnen och ungdomarna betyder mycket, han gör en jättegrej för dem, säger Skogh som tillägger att det även blev en träff med Bold Eagle.
Under sommaren flyttar Stall 43:s verksamhet från Solvalla till Nyckelby utanför Norrtälje där hästarna är en viktig del. Och med helgens lyckade projekt kan en rundbana bli verklighet.
– Vi är ute på landet i detta nu och min man Johnny ringde precis "grävaren". Vi ska anlägga en bana på 350-400 meter med Solvallas gamla banmaterial och lite nytt, säger Cissi Skogh avslutningsvis.
De kvarvarande t-shirtarna, som är tidlösa, kommer säljas på Stall 43:s hemsida.
Ämnen i artikeln
Så jobbar Travronden med journalistik
Uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor på vår information och att vara på plats där det händer. Vi följer de Pressetiska reglerna och vår nyhetsjournalistik ska präglas av trovärdighet och opartiskhet.