Ledare: "Vad är det viktigaste med elitloppshelgen?"
Detta är en kommenterande text. Skribenten svarar för analys och ställningstagande i texten.
Efter två år med pandemi är åtminstone vår del av världen fri från de restriktioner som följde med den. Det är tre år sedan vi kunde fylla travbanorna med publik och nyligen kördes Elitloppet inför sin stora och hyllade publik. Elitloppet som för övrigt är större än ”bara” ett travlopp, en travhelg eller en träffpunkt för travintresserade. Det är den svenska travsportens största skyltfönster och den bästa marknadsföring som travet har och har haft. Värdet i Elitloppet är så enormt mycket mer än de kronor och ören man kan räkna in i publikintäkter och försäljning på banan de tre dagarna sista helgen av maj varje år. Det borde snarare ligga längst ner på listan över vad som är viktigt med Elitloppet.
Väldigt stort fokus läggs också på vilka hästar som blir inbjudna. Är verkligen namnen på hästarna det allra viktigaste med elitloppshelgen? Eller finns det andra ”värden” man kan jobba mer med för att skapa intresse för helgen och sporten?
Anledning till att vi ifrågasätter detta är för att publiksiffrorna under elitloppshelgen stadigt sjunker, vilket är oroväckande. ”Folkfesten” den sista helgen i maj handlar om så mycket mer om vilka hästar som tävlar och om att vara en fest för Sveriges alla ”travnördar”. Den handlar kanske allra mest om att ha något som är större än travet: som når ut till alla svenska hushåll, och till övriga Europa, och som får folk som aldrig skulle gå på trav att faktiskt komma till en travbana. Elitloppet sprider travet i världen, inte tvärtom. Det är ett stort ansvar som Solvalla har.
Det finns många exempel på samma fenomen i andra sporter där man har ett stort evenemang som ofta hålls på ”neutral mark” och där det allra viktigaste är att dra mycket publik och intresse, ett evenemang som man sedan hoppas ska smitta av sig på sporten. Fokuset ligger alltså på att skapa uppmärksamhet, inte på själva matchen eller loppet Nyligen såg vi ett bra exempel på detta när Nationaldagsgaloppen drog, enligt Svensk Galopp, uppskattningsvis 45 000 personer på Gärdet i Stockholm som ville vara med om folkfesten och titta på galopp. Att Svensk Travsport numera, för första gången i år, är samarbetspartner till Svensk Galopp på Gärdet är givetvis något positivt och bra för den svenska travsporten på sikt.
Ungefär en vecka tidigare hade Solvalla haft den sämsta publiksiffran på 40 år: 19 591 personer var på plats och såg Elitloppet. När helgen sammanfattats kom det totalt 37 935 personer under de tre dagarna. Ett tapp mot 2019 på 5 495 personer.
Solvallas vd Jörgen Forsberg lät dock inte särskilt orolig över det: ”Vi är inte nöjda med att vi inte fick hit 25 000 under elitloppssöndagen, men vi är nöjda med att den betalande publiken var större än tidigare”, sade Forsberg.
Det är här dilemmat kommer in. Ska fokus för elitloppshelgen ligga i att jaga in kronor? Kronor som i det stora perspektivet inte är värt särskilt mycket om man jämför det med värdet av att travet, och Elitloppet, finns i medvetandet hos så många människor som möjligt. Ska fokus ligga på att tjäna så mycket pengar under tre dagar i maj eller ska fokus ligga i att bygga ett ”reklamarrangemang” som i princip kan bära stor del av det totala intresset för travsporten på sina axlar? Vad är den svenska travsporten om 15 år utan folkfesten som Elitloppet innebär?
Ska man kanske fundera ett varv tillsammans, Solvalla och Svensk Travsport, om det inte är läge att skifta fokus lite kring arrangemanget? Vad är det viktigaste: att kräma ur Elitloppets stamkunder så många kronor som möjligt eller är det att skapa ett evenemang som väcker så stort intresse det går – för travsporten och de fantastiska hästarna och aktiva som vi har på Solvalla den helgen? Att dra ”fullt hus” på Solvalla, att locka människor som aldrig tidigare varit på trav och skapa något som människor längtar efter att gå på, oavsett hur travintresset ser ut.
Elitloppet har en del att kämpa med till 2023, framför allt om man vill fortsätta vara den stora folkfest som det alltid varit. Travet behöver ett fullproppat Solvalla under hela elitloppshelgen, och för att få det behöver Solvalla och Svensk Travsport gå ihop och höja just den prioriteringen när man nu börjar planera för nästa år.
Ämnen i artikeln
Så jobbar Travronden med journalistik
Uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor på vår information och att vara på plats där det händer. Vi följer de Pressetiska reglerna och vår nyhetsjournalistik ska präglas av trovärdighet och opartiskhet.