Sveriges ledande travtidning
ANNONS

Ledare: "Pompös vision – utfallet ett annat"

Foto: MALIN ALBINSSON/TR BILD
Jon Walter Pedersen och Åbytravet bjuder in till Åby World Grand Prix på lördag, men hur blev egentligen loppet och evenemanget? Foto: MALIN ALBINSSON/TR BILD

Initiativet togs 2021. Loppet som är under ständig förändring – Åby Stora Pris – fick sänkt förstapris för att kunna skapa en buffert till 2024 under namnet Åby World Grand Prix med sensationella sex miljoner kronor till vinnaren: Europas högst doterade lopp. Hypen har varit medioker. Den ursprungliga tanken med tolv hästar blev tio, hur ofta har det hänt i ett lopp av den här digniteten?

Publicerad:

Detta är en kommenterande text. Skribenten svarar för analys och ställningstagande i texten.

Visionerna var pompösa: Kanske sent på kvällen utanför V75-spelet med en storartad konsertupplevelse, kanske en justering i kalendern och kanske byte av distans. ”Vi vill ha en distans som kan locka hit bra hästar från USA. Vi vill inte ha tillbaka ett sprinterlopp utan troligen blir det medeldistans”, sade sportchefen Jon Walter Pedersen sommaren 2021 till Expressen.

Slutprodukten? 3140 meter, tio hästar, inga amerikanare och Smash Into Pieces. 

Startfältet då? Ja, det är en intressant uppgift att bedöma det. Elitloppsvinnaren Horsy Dream mot bland andra San Moteur och Francesco Zet – som aldrig har mött varandra. Ur ett Åby Stora Pris-perspektiv är kvaliteten extremt bra men nu är det inte bara lätt, utan rimligt, att se på det med lite andra ögon. Med ett förstapris på sex miljoner kronor ställs helt andra krav. 

Fiasko är nog att ta i men helt klart sämre än alla tänkbara ambitioner. Varför är inte loppet ännu bättre? Är det arrangörens fel? Aktivas fel? Kanske en gnutta av båda delar.

“Borde ha pumpats ut mer”

Å ena sidan: Trots att det aldrig körts ett lopp med högre förstapris i Europa hamnar det i skuggan av Elitloppet och det är mer eller mindre omöjligt att ändra på. Addera att årets elitlopp var det bästa på extremt länge och västkustbanan fick därmed en enormt tuff konkurrent att matcha. Med det sagt känns verkligen inte Åbys lobbyarbete fläckfritt – det borde ha pumpats ut ännu mer kring loppet, ännu tidigare, ännu högre tonläge och varför körs det över stayerdistans?

Å andra sidan: Alla vet att sex miljoner kronor väntar vinnaren. Det skriks ofta efter höjda prispengar om än på ett generellt och inte specifikt plan. Vilka är argumenten till att inte sukta efter att vara med?

“Vi kör om pengarna”

Flygtransport från Frankrike hade garanterat varit en plusfaktor men där var budskapet tydligt från början: Välkomna hit – och vi kör om pengarna. Borde förstapriset i stället ha varit fem miljoner och pengar lagts på transport? Då hade det klatschiga i att erbjuda det högsta förstapriset jämfört med alla andra lopp just nu försvunnit. Det är fullt begripligt att avstå från den lösningen. Dessutom är ett flyg i princip en punktinsats för ett ytterst fåtal franska hästar. 

Fransmännen är bortskämda och kan, eller vill, ställa helt andra krav jämfört med konkurrenter. Ingen svensk häst kommer att avstå en start i Prix d’Amérique på grund av att Vincennes inte tillhandahåller flygtransport. Italienarna, med Alessandro Gocciadoro i spetsen, tjatar aldrig om flyg till Sverige. 

“Frustrationen lätt att förstå”

Hur mycket ska det curlas? Sportchefen Pedersen uttryckte sin frustration i V75 Direkt då han tyckte att Inmarosa-gänget agerat “oproffsigt”. Hon hade varit rolig att se men är ingen häst som radikalt förändrat kvaliteten. Frustrationen är emellertid lätt att förstå och det är uppfriskande att den framgick. Dåligt för framtida relationer? Vad är viktigast enligt aktiva nu igen? Mjuka värden eller prispengar?

Ett antal faktorer, någon som är omöjlig att påverka, gör att vi är här där vi är. Smash Into Pieces är ett uppskattat band men knappast något som skapar eko eller rusning från långväga håll. Live Nation, Sveriges största arrangör av konserter, dikterar sina villkor och dessutom pågår festivalen Way Out West den här helgen. Nog ingen fördel.

“Vi behöver nya koncept”

Nej, vi får inte de tre bästa hästarna från USA, Frankrike, Sverige och Italien för att sedan kunna lyssna till Taylor Swift. Men vi får ett riktigt boostat Åby Stora Pris. En kul krumelur i helgen är fredagens The Great Eight – en helt ny tävlingsform som blir rolig att följa och där prispengarna faktiskt spelade roll, annars hade knappast så många “kända och meriterade” hästar anmälts. 

Det är på sätt och vis i linje med lördagens storlopp: Åby skruvar och vågar testa nytt. Ett jippo tycker säkert några och ja, definitivt åt det hållet men tre varv runt en tusenmetersbana med sex miljoner till vinnaren är uppenbarligen inte attraktivt så det förslår i alla led. Inga jämförelser i övrigt men travsporten måste utvecklas, hitta på nya koncept och inte enbart tjata om att det var bättre förr.

ANNONS

Ämnen i artikeln



Så jobbar Travronden med journalistik

Uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor på vår information och att vara på plats där det händer. Vi följer de Pressetiska reglerna och vår nyhetsjournalistik ska präglas av trovärdighet och opartiskhet.