Ledare: "När kommer travets nya stora spelprodukt?"
Detta är en kommenterande text. Skribenten svarar för analys och ställningstagande i texten.
Lite grann i skymundan av Elitloppet och en del annat, har både Svenska Spel och Unibet de senaste veckorna skrivit på ST:s försörjningsavtal gentemot den svenska travsporten – som betalning för att spelbolagen erbjuder olika former av spel på loppen.
Det är ett genombrott. Det tog över tre år att nå hit.
Förhandlingarna har pågått ända sedan årsskiftet 2018-19, då den nya spellagstiftningen infördes.
ST har varit frustrerat över att inget bolag – mer än egenägda ATG – har velat acceptera villkoren (fyra procents ersättning på bruttoomsättningen).
Men till slut högg alltså två av de viktigaste aktörerna på den svenska marknaden. Nästan samtidigt, märkligt nog.
Varför plötsligt nu? Undrar många.
Det är en befogad fråga. Ännu så länge utan nåt officiellt svar eller något mer specifikt rykte.
Inget ont om Svenska Spel och Unibet, men att de skulle signa av ren godhet, och avstå pengar för enbart goodwill, kan vi glömma. De jobbar inte så. Räkna med att det nånstans finns kommersiella förklaringar – utan att vi alldeles tydligt kan se dessa just nu.
- Den mest naturliga orsaken, är att något av – eller båda – bolagen planerar att göra en storsatsning och lansera en egen högprofilerad spelprodukt kring svenskt trav. Kanske en konkurrent till V75, eller till Dagens Dubbel.
Något sådant verkar dock – såvitt hittills känt – inte vara på gång under året. Möjligen längre fram.
- En annan rimlig förklaring skulle kunna vara att ST rabatterat de fyra procenten, och sänkt priset, för att ändå få något avtal på plats.
Vilket dock inte heller tycks ha skett.
- Ett tredje – riktigt spännande, i så fall – skäl, om man ska vara lite mer fantasifull, vore förstås att ST bestämt sig för att släppa rätten att sälja V75- och V86-spel, från exklusivt för ATG, till att gälla samtliga bolag som skriver på samarbetsavtalet.
Detta skulle vara en enorm fördel för det svenska travet. Om flera spelbolag, var och en med sina marknadsmuskler, skulle få rätten att sälja V75-spel, under samma ekonomiska förutsättningar som ATG, så skulle det sannolikt stärka omsättningen rejält på V75 – och därmed även höja beloppen som hamnar i det svenska trav-ekosystemet.
Då skulle nog dessutom fler bolag snabbt vilja skriva samarbetsavtal med ST.
Detta alternativet känns dock lite långsökt.
Ledningen för ATG skulle med all sannolikhet vara emot att dela med sig av V75, eftersom en sådan ordning skulle omfördela en del av omsättningen från ATG till deras konkurrenter Svenska Spel och Unibet.
Men ST skulle förstås, som ägare till ATG, kunna avvisa de invändningarna, och köra på det spået ändå. Om man skulle våga hantera varumärket V75 på det sättet, skulle det förmodligen höja den totala omsättningen och de totala intäkterna för svenskt trav betydligt.
En annan omständighet kring de nypåskrivna avtalen är att Unibet har tecknat grundavtalet som erbjuds. Vilket innefattar det man kallar ”sportdata”: startlistorna, plus en råfil med själva loppet.
Medan Svenska Spel har gjort en överenskommelse som också innefattar någon tilläggstjänst.
Exakt vad den utökningen består i är ännu inte känt. Men det skulle spekulationsvis kunna vara rätten att producera något publikt tv-format kring de svenska travloppen, inklusive rörliga livebilder – vilket i så fall naturligtvis skulle kunna öka konkurrensen och höja trycket ännu mer runt den svenska travsporten.
Det som nu händer, är i vilket fall som helst Svensk Travsports dröm, sedan lång tid tillbaka.
Man har under ett antal år arbetat för att just precis detta scenario ska inträffa, efter avregleringen av den svenska spelmarknaden.
Att fler aktörer nu på ena eller andra sättet kommer att slåss om de svenska travspelarnas uppmärksamhet, bör vara väldigt positivt för travnäringen i Sverige..
Däremot krävs det nog några ordentliga snilleblixtar hos Unibet och Svenska Spel. Att utmana superjätten ATG i kategorin ”svenskt travspel” kommer inte all bli enkelt – den saken är klar. ATG är oändligt etablerat och skickligt i sin specialgren.
Detta fick bland annat utmanarbolaget Legolas erfara, när man för några år sedan gjorde ett misslyckat försök att slå sig in på den svenska travmarknaden.
Det mindre dramatiska svaret på ”varför just nu?”, kan också, i torraste fallet, helt enkelt bara vara att Unibet och Svenska Spel med sitt hästengagemang ser en möjlighet att locka över en del ATG-kunder – som ju numera också spelar mycket sportspel. Vilket är Unibets och Svenska Spels hemmaplan.
Utökad sponsring av svenskt trav, på lite olika sätt, lär i alla fall bli en ganska så given följd av avtalen. Det är i sig lite nya pengar in.
Men den nya storprodukten… väntar vi spänt på.
Ämnen i artikeln
Så jobbar Travronden med journalistik
Uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor på vår information och att vara på plats där det händer. Vi följer de Pressetiska reglerna och vår nyhetsjournalistik ska präglas av trovärdighet och opartiskhet.