Ledare: "Hur ska banorna prissätta när lågkonjunktur råder?"
Veckans ledare handlar om vad banorna erbjuder till hungriga besökare och hur det prissätts.
Detta är en kommenterande text. Skribenten svarar för analys och ställningstagande i texten.
Ökningen på matpriserna var rekordhög under februari. Prisökningen på 2,5 procent är långt över ökningen under hela 2021.
– Så höga tal har vi aldrig sett, säger Ulf Mazur, sajten Matpriskollens grundare, till SVT.
Erik Thedéen, relativt nytillträdd riksbankschef, uppmanade i en intervju med Svenska Dagbladet konsumenterna att välja livsmedelsbutik med omsorg för att på så sätt kunna bidra till att dämpa inflationen:
– Då får vi en process i till exempel livsmedelshandeln som kommer dämpa de där smör- eller semmelpriserna, sade han i slutet av februari.
Uppmaningen från riksbankschefen lär en stor del av invånarna redan ha anammat i olika stor utsträckning, jakten på ett bra pris är mer närvarande än på många år.
Appliceras det beteendet på travbanebesökarna kan det bli kämpigt för en hel del travbanor framöver. Även om det var ett tag sedan coronapandemin mer eller mindre försvann från medierapporteringen fanns det viss osäkerhet inför 2022 och publikåterkomsten – åtminstone möjligheten till den – kan anses sträcka sig under 2022 och 2023.
Digitala erbjudandet är som bekant väldigt starkt när det handlar om att konsumera travsport, än så länge är det dock inte möjligt att äta digitala maträtter varför restaurangerna på travbanorna fortfarande har ett existensberättigande. Just erbjudandet till kunden har diskuterats i sociala medier under de senaste månaderna. Goda exempel har varvats med bland annat felaktiga priser och prisnivåer som, av många, ansetts hutlösa. Åbytravet fick beröm för en after work-paketerad kväll häromveckan där restaurangen välkomnade över 600 personer, en vanlig torsdag. Med mycket moderata priser är det ytterst tveksamt om banan tjänade en enda krona på evenemanget om det enbart mäts av siffran på sista raden. Däremot kan det vara en mycket sund grogrund för nya (återkommande) besökare då eventet vände sig till en ”ny” publik.
Ett annat exempel är den hockeypaketerade kvällen på Romme i fredags med Leksandstema som sålde slut och erbjöd prisnivåer i takt med samtiden. Inte heller där lär det handla om en ekonomisk succé men återigen kan det vara värt att påpeka faktumet att ett nollresultat med besökare på plats är mycket bättre än ett nollresultat på obefintligt antal besökare. Inte allra minst då banornas mantra är att ”använda arenan till fler saker än bara trav” – en början kan ju vara att faktiskt ha folk på plats när det är trav?
Lördagserbjudandet har under många år varit på en annan nivå. Ofta trerättersmeny där en bra restaurangplats ingår. Halmstadtravet, som driver restaurangen i egen regi, erbjöd en trerätters exklusive dryck för 795 kronor nu i lördags. I samtliga fall ingår travtävlingarna, det vill säga upplevelsen utanför fönstret vilket också har en prislapp. Solvalla erbjuder trerätters för samma pris i slutet av mars i Kongressen medan Valla Krog, placerad ovanför E-läktaren, har en annan prisbild. Bland annat erbjöds en bratwurst med tysk potatissallad, surkål och grov senap för 315 kronor. Vid en första anblick en hiskelig nivå men vad som kanske inte framgår tillräckligt tydligt är faktumet att inträde (värde 100 kronor) samt restaurangplatsen (svårbedömt värde) ingår. Likväl går det att argumentera för att prisnivån är hög, men om en bana får fullt måste de också kunna ta betalt därefter. Få, om ens någon, krögare har blivit rik på att servera mat på en travbana. Affärsmodellen är synnerligen komplex och prisnivåerna är inte satta på ett sätt som gör att vinstmarginalen skjuter i höjden.
De är dessutom bakbundna av råvarupriserna som ökat kraftigt även om deras inköp inte sker på Ica, Coop eller annan dagligvarujätte. När deras inköpspriser ökar måste rimligen priset ut mot kund också öka, det är själva essensen av en inflation som skördar sina offer rent ekonomiskt.
När riksbankschefen uppmanar konsumenterna till att indirekt bojkotta butikerna med högst priser är det berättigat att ställa sig frågan om upplevelsen och kvaliteten på maten är tillräcklig för att locka med ett grundpris på 795 kronor?
Psykologin ska inte heller underskattas:
Ett lägre grundpris ökar incitamentet till att konsumera dryck där marginalerna för krögaren generellt är bättre.
Ämnen i artikeln
Så jobbar Travronden med journalistik
Uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor på vår information och att vara på plats där det händer. Vi följer de Pressetiska reglerna och vår nyhetsjournalistik ska präglas av trovärdighet och opartiskhet.