Ledare: "En hint om en ljusnande IT-framtid"
Detta är en kommenterande text. Skribenten svarar för analys och ställningstagande i texten.
Datateknik och IT är enormt stort i dagens samhälle. Det ligger till grund för i princip allt tjänsteutbyte och massor av nöjesverksamhet i den moderna västvärlden. Fungerande IT-system är en självklarhet i allas vår vardag.
Ändå är det svårt (och relativt tråkigt!) att diskutera ämnet, eftersom alla som inte arbetar inom IT-sektorn, har problem att förstå vad som sägs och hur allt hänger samman. Som i fallet med ATG:s speldatorer. Sisådär någon gång om året hakar systemet upp sig och spelkunderna kommer inte in. Alla blir vansinniga.
Datorer ska bara funka. Utan krångel, och helst utan kostnad också. Om de ändå strular, så ska ”någon” omedelbart veta exakt vad det beror på, och kicka i gång alltihop igen, med ett enkelt knapptryck. Det är den förväntan som ATG möter från sin omgivning.
Själva brukar de hävda att de har högre tillgänglighet, betydligt mindre avbrottstider, än IT-giganter som bankerna, börshandeln och swishfunktionen.
Men det hjälper inte. Bekymret i den jämförelsen, är att någon form av banktransaktion nästan alltid kan vänta till dan efter, om något skulle strula – medan ATG-kunderna är obönhörligen pressade emot ett specifikt klockslag, det vill säga spelstoppstillfället, tiden för första start.
Man kan även förundras över att just ATG hamnar i så kraftiga kritikstormar, när andra spelbolag inte alls drabbas av samma raseri. Exempelvis hade ett av världens största sportspelsbolag trassel med driftstörningar mitt under VM-finalen i fotboll för några månader sedan, till följd av överbelastning. Men vad gäller livespel på en fotbollsmatch finns det många alternativa spelbolag som erbjuder precis samma produkter – till skillnad från just V75, där ATG är ensam säljare och leverantör på marknaden.
Vad gjorde då ATG för fel förra helgen, när datasystemet brakade samman, 17 minuter före spelstopp på V75? Bland annat har bolaget ifrågasatts för den luddiga informationsgivningen under pågående kris.
Och: Var det rätt eller fel att inte skjuta på starten av det första V75-loppet? Vissa påstår att hänsyn till djuren omöjliggör detta – medan andra hävdar motsatsen.
Ett annat problem med uppskjuten start är förstås också; Hur länge ska man vänta?
I efterhand vet vi att det tog en och en halv timme innan datorerna var i full drift igen. Men när ett sådant beslut skulle ha behövt tas, hade ju ingen någon aning om huruvida stoppet skulle pågå i fem minuter, fem timmar eller fem dagar.
Plus att reklam- och tv-tablåtider, samt arbetstider för en massa olika former av personal, också kan utgöra hinder för en framåtflytt. Därför tjyvläge med ett sådant beslut.
Samtidigt måste man förstå kundernas irritation. Många förbereder sig för V75 i massor av timmar, varje dag. Kanske till och med som sin försörjning. Självklart är det då vansinnigt irriterande att eventuellt få hela veckans hårda arbete förstört av spelarrangörens oförmåga.
Att ATG egentligen skulle behöva ett helt nytt system har bolaget vetat länge. I minst tio år.
ATG:s IT-system för datoriserad spelmottagning konstruerades 1987. Efter det har det byggts om, byggts till, byggts ut, reparerats och modifierats i all oändlighet. Mängder av nya produkter, högre säkerhetskrav, raffinerade bedrägeriförsök och så vidare har tillkommit.
Inget modernt företag har i dag ett IT-nätverk med rotsystemet från 1980-talet. Inget mer än ATG. Men med list och skicklighet har man ändå baxat det ända hit. Två gigantiska svårigheter har fått dem att tveka inför ett stambyte:
Att köpa eller bygga ett nytt IT-system av den digniteten, skulle kosta flera hundra miljoner kronor.
Att implementera ett nytt system är nästan omöjligt, eftersom den ständigt pågående spelmottagningen inte kan pausas en endaste dag.
Båda dessa faktorer skulle innebära enorma kostnader eller inkomstbortfall för travsporten.
Men kostar skjortan gör naturligtvis även återkommande IT-stopp. Vid haveriet häromhelgen försvann sannolikt runt 20 miljoner kronor i spelomsättning.
Och nu är man vid vägs ände. Bolaget måste in med ett nytt IT-system. Flerårsbudgeten för detta är tagen, och prylarna inhandlade. Vad som pågår just för tillfället är en gradvis övergång. Vilket inte är alldeles okomplicerat. Det som man håller på med är – om ni förstår liknelsen – att laga en flygplansmotor medan planet är i luften. Det innebär en lång övergångsfas.
Operationen kommer inte att göra bolaget IT-mässigt garanterat felfritt. Men den är en hint, ett hopp, om en ljusnande framtid på det här området.
Ämnen i artikeln
Så jobbar Travronden med journalistik
Uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor på vår information och att vara på plats där det händer. Vi följer de Pressetiska reglerna och vår nyhetsjournalistik ska präglas av trovärdighet och opartiskhet.