Ledare: "En dialog mellan ST och länsstyrelsen måste upprättas"
Veckans ledare handlar om länsstyrelsens beslut och vad som bör ske nu.
Detta är en kommenterande text. Skribenten svarar för analys och ställningstagande i texten.
Förra veckans nyhet att länsstyrelsen i Skåne har beslutat att Joakim Lövgren inte tillåts använda körspö i tävlingssyfte lär ha varit mycket överraskande för många inom sporten. Beslutet är banbrytande och det första i sitt slag och då fler ärenden kan komma att behandlas på likasinnat sätt i en framtid finns det en mängd såväl relevanta som obekväma frågor att ställa. Så sent som i början av maj skrevs följande rader på ledarplats i Travronden:
”Alla är nog överens om att (rejält) fula drivningar är mycket illa att titta på och skadar förtroendet för sporten. […] Samhällets acceptans är oerhört viktig vilket innebär att det inte spelar särskilt stor roll om Sverige ligger i framkant, eller till och med är världsledande, om svenska samhällets acceptans sviktar.”
Nu tycks vi vara där, eller åtminstone i angränsande zoner. Huruvida Joakim Lövgrens drivning bakom Piccadilly den 10 april – vilket är grunden till beslutet – är skäl nog till länsstyrelsens beslut kan egentligen väldigt få rent faktabaserat svara på: Dokumentationen har inte setts av särskilt många. Utifrån travsportens egna normer är den däremot ingenting att uppröras över i någon omfattning, måldomarna dömde inte för drivningsförseelse förrän märken upptäcktes på hästen.
Sakfrågan avseende märken och vilken skada eller inte skada det har på hästen får andra svara för, vi är många som saknar den kunskapen. Situationen som nu uppstått är synnerligen prekär. Ur ett existensberättigande perspektiv är det här snårigt. Om länsstyrelsen – som är regeringens företrädare i de olika länen – anser det här vara så grovt och att det går stick i stäv med hur det uppfattas av aktiva är det inte direkt små motsättningar mellan sporten och samhället samt de styrande.
Svensk Travsport har presenterat nya regler vilka träder i kraft vid årsskiftet och innebär att körspöet endast får användas för lätt maning och korrigering. Samtidigt måste man ställa sig frågan: Finns det ingen dialog mellan sporten och exempelvis länsstyrelsen? Förbundet måste omgående upprätta en kontakt och kanske något som kan liknas vid en samsyn – vilket inte är synonymt med en påverkansprocess, här handlar det mycket om förståelse från båda parter. Situationen är kanske inte särskilt överraskande, trots allt? Den svenska regeringskrisen är monumental med diverse olika viljor, stenhårt klimat, förbannade väljare och en långt ifrån hoppfull framtidsutsikt. Varför skulle samhället då se annorlunda ut och mer specifikt här regeringens förlängda arm länsstyrelsen?
Länsstyrelsens uppdrag och beslut är svåra att rucka på med tanke på att det är tillsyn av lagarnas efterlevnad som utövas, det måste man som invånare och näringsidkare anpassa sig efter. Purfärska exempel finns i överflöd under pandemin, en mängd restriktioner har varit föremål för frågor och kritik från allmänheten men såväl krögare som eventarrangörer har tvingats rätta in sig i leden, vitesföreläggande har förekommit när så inte skett. Däremot har deras röster varit högljudda och skarpt kritiska mot bland annat regeringen, vad gör Svensk Travsport i frågan just nu? Finns det någon dialog? Någon lösning – oavsett vad den må vara – känns akut.
Väl värt att poängtera är att beslutet är fullt möjligt att överklaga – vilket också kommer att ske där ST står för kostnaderna – och inte bara en gång utan i tre olika instanser där det visserligen krävs prövningstillstånd i kammarrätt och Högsta förvaltningsdomstolen. Även om beslutet inte vunnit laga kraft gäller det ändå tills vidare, ett förfarande som vi inte är vana vid. Är det rimligt, länsstyrelsen? Visst kan man påtala andra problem (galopphästar som trycks in i startboxarna till exempel?) och hävda att det här i stort är ett litet problem, att länsstyrelsen inte har förståelse, att politikerna inte bryr sig om travsporten – det är mänskligt.
Det är också ypperliga exempel på whataboutismen, det vill säga när kritik bemöts genom att flytta fokus till andra saker eller brister hos parten som kommer med synpunkter och det där är ingen modell som är särskilt bra långsiktigt. Byråkratin struntar, i ditt fall, i om någon annan körde snabbare än du gjorde som åkte dit i en fartkontroll eller om bonden några kilometer bort har en eftersatt djurhållning. Därför är det av yttersta vikt att verkligen föra en dialog, förstå varandra och hitta en samsyn – en väg framåt. Nu är det “vi mot dem” från båda håll och det förhållningssättet har inte löst många problem. Som det är nu kan fula drivningar innebära straff inom sporten (avstängning) medan en inte uppseendeväckande drivning precis inneburit ett spöförbud under ett års tid för en enskild aktiv. Den diskrepansen är orimlig och ohållbar.
I korthet: Rekordintresse på Axevalla
Intresset för Stochampionatet är rekordstort: I år anmäldes 105 hästar till kvalen som körs på fredag, varav alla utom en var godkänd. Det innebär att 32 hästar inte får vara med i kvalen och debatten om hur det ska tacklas lär bli aktuell, igen.
Citatet
Han var charmerande, alltid glad och positiv
Lutfi Kolgjini om vännen och kollegan Lars Thornberg som gått bort vid 73 års ålder.
Ämnen i artikeln
Så jobbar Travronden med journalistik
Uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor på vår information och att vara på plats där det händer. Vi följer de Pressetiska reglerna och vår nyhetsjournalistik ska präglas av trovärdighet och opartiskhet.