Ledare: "Big 9 har definitivt ljusare framtidsutsikter än Top 7"
Detta är en kommenterande text. Skribenten svarar för analys och ställningstagande i texten.
Storhästägaren och entreprenörsgiganten Rune Andersson hade, för ett par år sedan, syftet att utmana spelmonopolet. Maltabaserade spelbolaget Legolas startades och skulle utmana ATG:s flaggskepp V75 med sin spelform P76 – något som slutade i monumentalt fiasko sett till omsättningen. Efter att ha harvat med låga volymer på travspel bytte företaget inriktning och satsade på andra spelformer. Våren 2020 lade bolaget ned sin verksamhet.
Nästa utmanare till “hästsportens spelbolag” var Svenska Spel efter omregleringen av spelmarknaden. Den befintliga spelformen Challenge används sedan knappt två år till travlopp, utan någon vidare ekonomisk framgång – dock lär utvecklingskostnaden i sammanhanget varit nära noll kronor. Nu är det omvänt: nästa helg lanserar ATG sitt poolspel på sport, närmare bestämt fotboll, vid namn Big 9.
Förutsättningarna är, för invigda, spelare synnerligen enkla men möjligen kan det finnas en liten tröskel att ta sig över. Det som gäller är: nio matcher enligt 1x2-modell vilket är en hybrid mellan konkurrentens Stryk-, Europa- och Topptipset (tretton respektive åtta matcher). ATG adderar ytterligare en krydda – nämligen över eller under 2,5 mål, ett populärt objekt bland sportspelare. Dessutom finns ett så kallat wildcard vilket innebär en gratis helgardering av såväl tipstecken som över och under vilket gör att det i praktiken är ett topptips med över- och underspel på samtliga matcher.
Lanseringen är väntad, ATG har haft en succéartad start på den nya tidseran med möjlighet till bredare produktportfölj och ätit marknadsandelar från konkurrenterna. Passande nog kommer även delårsrapporten för det tredje kvartalet i slutet av den här månaden och allt annat än fortsatt tillväxt på sportsegmentet skulle överraska mycket.
Desto tråkigare är att prognoser aldrig uttalas av ATG-pamparna, däremot har vi fått en fingervisning. ”Vi vill kunna erbjuda något som ger miljonutdelning”, sade vd:n Hans Lord Skarplöth till tidningen Expressen. Matematiken är enkel, det är bara att räkna bakvägen och för miljonutdelning på nio rätt krävs fyra miljoner kronor i omsättning och får ses som en lägstanivå, sannolikt ligger förhoppningen på det dubbla.
Stryktipset är ett extremt inarbetat varumärke och det kommer inte bli vallfärdande kunder därifrån till Big 9. Utvecklingen av Big 9 har tagit tid och rimligen kostat en hel del slantar – det handlar om en storsatsning som nog behöver komma upp och snudda på tvåsiffrigt miljonbelopp i omsättning för att anses vara en stor framgång och i sådant fall tickar slantarna in fint på sikt. Utbudet av matcher kommer inte att konkurrera med Stryktipset i särskild omfattning då Big 9 snarare kommer liknar Europatipset med toppmatcher fördelade över många länder, dock med samma starttid som Stryktipset: 16.00 på lördagar.
Även om det är outtalat är det tämligen självklart att ATG riktar sig mot hyfsat initierade hobbyspelare, dessvärre valde man att avstå guldläget: högre återbetalning och därmed kapitalstarka spelare. Precis som konkurrenten – och V75 – är spelskatten höga 35 procent. Ett utmärkt tillfälle att göra ett statement och erbjuda ett poolspel av den här kalibern med saftig återbetalning för att kunna ha ett sylvass usp – unique selling point – gentemot det inarbetade varumärket.
Lord Skarplöth vänder på steken och anser det vara ”unikt lågt” sett i ljuset av att det är åtta matcher samt över och under på samtliga. Problemet är att ytterst få, om ens någon, spelare kommer anse att 35 procents avdrag är lågt. När ATG inspirerades av franska hästspelformer blev det ett bottennapp med Top 7. Namnet, Big 9, låter närmast som ett syskon men här finns definitivt ljusare framtidsutsikter.
Svenska Spel har nog anat att en stor nyhet av det här slaget fanns i kikaren och att utmana V75 har visat sig vara tämligen omöjligt och stryktips-uppstickaren Supertoto av Unibet gav inget särskilt eko. Nu befinner sig ATG i en expansiv fas inom segmentet och lanseringen kommer i ett intressant skede. Räkna med att Svenska Spel kommer att krydda sina pooler i all tänkbar utsträckning under hösten för att motverka ett tapp.
ATG:s offensiv trappades upp i förra veckan när värvningen av tidigare Viaplay-ankaret Ola Wenström, som ska göra redaktionella program knutet till satsningen, blev officiell. Gratis publicitet för ATG eftersom att tidningarna högg snabbt på nyheten – en uppföljning efter det medialt mycket uppmärksammade uppbrottet mellan Wenström och produktionsbolaget Nent i våras.
Skulle Big 9 bli en reell aktör bland sportpoolspelen är det kanske bara en tidsfråga innan ATG får omvärdera uttalandet att de är spelbolaget med hästarna. Det fina i kråksången för travets aktiva är att intäkterna kommer travsporten till gagn även om påtryckningarna från ägarna avseende avkastningskrav inte tycks vara överdrivet offensiva särskilt ofta.
Ämnen i artikeln
Så jobbar Travronden med journalistik
Uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor på vår information och att vara på plats där det händer. Vi följer de Pressetiska reglerna och vår nyhetsjournalistik ska präglas av trovärdighet och opartiskhet.