Sveriges ledande travtidning
ANNONS

Insändare: "Varför får Propulsion inte verka i svensk avel?"

Foto: LARS JAKOBSSON/TR BILD
Propulsion hemma på Furuby gård i Örsundsbro i oktober 2019. Foto: LARS JAKOBSSON/TR BILD

Jag har länge funderat över varför Propulsion inte får verka i svensk avel, då hans avkommor får starta här.
Jag tycker det är dubbelmoral och skulle gärna vilja ha ett svar.
Börje Brandt, Skoghall.

Av: Börje Brandt
Publicerad:

Insändare i Travronden

Detta är en insändare. Skribenten svarar för analys och ställningstagande i texten.

Travronden värnar om det fria ordet och yttrandefrihet. Vi vill att du ska uttrycka din åsikt och dela med dig av dina goda tankar och idéer. För att bli publicerad krävs att du håller god ton, följer våra riktlinjer och svensk lag.

Redaktionens svar: 

Den 3 november 2016 avelsvärderades Propulsion där hans skattade avelsvärde blev högt, 81 poäng. I oktober 2020 ogiltigförklarade avelsvärderingsnämnden Propulsions avelsvärdering sedan det stått klart att hästen tävlat nervsnittad i Sverige, vilket är förbjudet enligt tävlingsreglerna, och fått sina resultat i Sverige strukna.
– I beslutet som vi har tagit hänvisar vi till Svensk Travsports antidopningsreglemente. Där gäller att hingstar som avelsvärderas ska lyda under detta vid avelsvärderingen. Nervsnittning är en behandling som gör att han inte kan genomföra en besiktning i samband med en avelsvärdering i Sverige, sade avelsvärderingsnämndens ordförande Håkan Persson i samband med beslutet.

En nervsnittad hingst kan fortfarande få avkommor i Sverige, men avkommorna hamnar då i stambokens klass II. 
– Det finns såvitt vi har kunnat utröna i svensk djurskyddslagstiftning inget hinder att nervsnittade hästar, oavsett kön eller ras, att verka i aveln. Hindret för att bli en avelshingst inom svensk travhästavel och för att få avkommorna i stambokens klass I är att hingsten måste genomgå en godkänd besiktning vid en avelsvärdering. I övrigt får hingsten användas för avel i Sverige, men avkommorna hamnar då i stambokens klass II, sade Persson.

Utestängd från lopp som klass II

I klass II registreras avkommor till icke avelsvärderade hingstar samt avkommor till hingstar som har avelsvärderats enligt detta reglemente i dess lydelse före 2010 och åsatts ett lågt avelsvärde eller kasserats. Klass II i stamboken innebär att en hingsts avkommor inte får delta i Svensk Uppfödningslöpning, Svensk Travsports Unghästserie, Svenskt Travkriterium, Svenskt Travoaks, Stochampionatet, Svenskt Travderby, Derbystoet samt Breeders Crown. De är inte heller berättigade till uppfödarpremier eller deltagande i premielopp.

I klass I registreras avkommor till hingstar som har avelsvärderats från och med 2010 och inte meddelats avelsförbud samt avkommor till hingstar som har avelsvärderats enligt detta reglemente i dess lydelse före 2010 och som har uppfyllt då gällande krav och villkor för avelsvärdering av den svenska varmblodiga travarrasen. Klass I-avkommorna är välkomna i ovanstående lopp.

Kan bli klass I ändå

Avelsnämndens beslut innebär dock inte att Propulsion inte kan ha svenskregistrerade klass I-avkommor då hästen är godkänd som avelshingst i en rad andra länder i Europa samt i Australien, USA och Kanada. 
– Om en hingst är godkänd i ett annat land kan du ta ditt sto dit. Finns det till exempel en anonym hingst i USA som man tror är en kanon, då kan man sitt sto till USA och låta henne bli betäckt där. Sedan kan man ta hem henne innan hon har fölat. Då blir det en svensk klass I-avkomma, sade Svensk Travsports jurist Göran Wahlman 2021.

– Inom UET-länderna måste man i så fall exportera sitt sto. Man kan till exempel exportera stoet till Norge. Sedan betäcks hon med Propulsion där. Efter det importerar man stoet till Sverige innan hon har fölat. Då blir det en klass I-avkomma efter Propulsion. 

ANNONS

Ämnen i artikeln


Av: Börje Brandt

Taggar i artikeln


Så jobbar Travronden med journalistik

Uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor på vår information och att vara på plats där det händer. Vi följer de Pressetiska reglerna och vår nyhetsjournalistik ska präglas av trovärdighet och opartiskhet.