Insändare: "Stävja omstartseländet!"
Omstarter är nog det mest osexiga som finns för spelarkollektivet, och det är väl endast ATG som gillar företeelsen. Det är säkert inte för inte som man placerar voltstartslopp som först på V75, säkert i hopp om omsättningsbefrämjande omstarter. Något måste göras för att inte tråka ihjäl oss spelare, stressa hästar och kuskar till följdomstarter och orsaka försenade tävlingar för arrangörerna.
Insändare i Travronden
Detta är en insändare. Skribenten svarar för analys och ställningstagande i texten.
Travronden värnar om det fria ordet och yttrandefrihet. Vi vill att du ska uttrycka din åsikt och dela med dig av dina goda tankar och idéer. För att bli publicerad krävs att du håller god ton, följer våra riktlinjer och svensk lag.
Omstarterna kan ju bero på flera orsaker, men ekipage som är för tidiga över startlinjen är säkert den vanligaste (säger jag, utan att kunna stödja mig på någon statistik). Känslan är att bättre hästmaterial, alertare kuskar och fartbefrämjande utrustningar gör att ekipagen är snabbare iväg ur volten numera.
Flytta bak volterna
Ett sätt att reglera det kan vara att bibehålla startlinjen i nuvarande läge men flytta bak volterna en meter. Det förlängda anloppet borde kunna minska antalet omstarter, och att förena det med hårdare straff för kuskar som ändå bryter strålen tror jag skulle kunna vara verkningsfullt.
Oavsett om mitt förslag är genomförbart eller ej är det dags för en genomgripande diskussion om voltstartseländet. Den absoluta nödåtgärden vore förstås att helt gå över till bilstartslopp, men det innebär i sig också en tråkighetsfaktor.
Sluta tuta
Så jobbar Travronden med journalistik
Uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor på vår information och att vara på plats där det händer. Vi följer de Pressetiska reglerna och vår nyhetsjournalistik ska präglas av trovärdighet och opartiskhet.