Insändare: "Kommer du ihåg när det var MTV?"
En reflektion kring vad som hänt efter totoluckorna tagits bort.
Insändare i Travronden
Detta är en insändare. Skribenten svarar för analys och ställningstagande i texten.
Travronden värnar om det fria ordet och yttrandefrihet. Vi vill att du ska uttrycka din åsikt och dela med dig av dina goda tankar och idéer. För att bli publicerad krävs att du håller god ton, följer våra riktlinjer och svensk lag.
Vi människor tycks hela tiden vara ute efter en “quickfix”.
När beslutet togs, att ta bort alla totoluckor, så fanns det säkert statistik på att det inte var lönsamt och att snabba på transformeringen att alla skall spela digitalt.
Jag tror att man glömde att göra en konsekvensanalys.
När jag går på trav med min sambo så sitter vi såklart och spelar i datorn/ telefonen. Inga problem, vi är nördar.
Problemet uppstår när man är ett gäng som går tillsammans eller på alla sponsorträffar.
Tidigare umgicks man och hade kul tillsammans. ”Lappen” med bolagsspelet låg på bordet. Nu sitter de flesta i sina mobiler. Inte alls samma upplevelse som tidigare.
En sak som tidigare diskuterats är de ”äldre”, de som kanske sprider travets härliga produkt vidare (för de är väl inte de yngre?). I går var vi på trav, det satt ett gäng gubbar vid ett bord i baren. Ingen spelade på nätet. De hade åkt förbi ett ATG-ombud och lämnat in innan. ”Oj vad 3:an ser fin ut, den hade jag spelat på om de hade haft en lucka”.
På en bana har tydligen sponsorerna krävt att de skall ha en lucka öppen på sponsoravdelningen. Det gick att ordna tydligen.
Det finns olika dimensioner. Jag som är spelnörd, sitter med min dator. När jag har en kundaktivitet på banan vill jag umgås, men är tvingad att spela i mobilen i stället får att få vifta med bongen och prata om den klara vinnare som jag har. Och få det tillbaka, av kunderna, när den hade världens otur och fastande med allt kvar.
Ska vi tänka långsiktigt eller kortsiktigt?
Är det prestige att öppna en lucka även för de som inte är sponsorer eller varför?
Micke, digital travnörd som ser hur alla travbanor, på plats, alltmer dör
Ämnen i artikeln
Så jobbar Travronden med journalistik
Uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor på vår information och att vara på plats där det händer. Vi följer de Pressetiska reglerna och vår nyhetsjournalistik ska präglas av trovärdighet och opartiskhet.