Sveriges ledande travtidning
ANNONS

Insändare: "En regel som uppenbart inte gäller alla"

Foto: MARIA HOLMÉN / TR BILD
Insändarskribenten irriterar sig på att regeln om att man inte får ladda med sin häst om man inte är ansluten bakom bilen endast gäller en viss form av hästar. Foto: MARIA HOLMÉN / TR BILD
Av: Göran Andersson
Publicerad:

Insändare i Travronden

Detta är en insändare. Skribenten svarar för analys och ställningstagande i texten.

Travronden värnar om det fria ordet och yttrandefrihet. Vi vill att du ska uttrycka din åsikt och dela med dig av dina goda tankar och idéer. För att bli publicerad krävs att du håller god ton, följer våra riktlinjer och svensk lag.

Vill bara ta upp ett ämne som jag tycker ingen har uppmärksammat.
Börjar med att ställa tre frågor: Kan man införa regler i travet som bara gäller vissa typer av ­hästar? Som är helt omöjligt för domarna att ­kontrollera? Som är skrivet på ett sätt, men alltid hanteras av domare på ett annat sätt?
Jag pratar om den nya regeln att om man inte är ansluten bakom bilen med 100 meter kvar får man inte ladda. Gör man inte det så slipper vi en omstart. Detta gäller enligt mig bara en typ av hästar, de startsnabba. Jag har sett ­flera starttröga som laddat med flygande start enligt min uppfattning! Detta är helt omöjligt för domarna att kontrollera, hur kan man se om en trög häst laddas eller inte med flygande start som inte kommer till spets.
Regeln hanteras så att om man inte tar spets anses man inte ha laddat! Eller kan ni visa mig loppet där hästar tar flygande start och laddar, men inte kommer till spets, och att loppet blåses av?
Ett fiktivt exempel: En startsnabb häst möter sju griströga hästar. Om den inte är ansluten bakom bilen måste den då ta upp, för att undvika spets. Får den ta spets utan att ladda?
Verkligen en konstig regel.
Denna regel anser jag bryter mot alla mina tre frågor ovan.
Innan denna regel var det enkelt för domarna. Med 100 meter kvar skall alla vara anslutna, annars blir det omstart. Upplever man att detta är ett störande moment med flertalet omstarter, då tycker jag att rätt väg skulle vara att höja böterna. 
/Göran Andersson, som hållit på med trav i 50 år och älskar det

ANNONS

Ämnen i artikeln


Av: Göran Andersson

Så jobbar Travronden med journalistik

Uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor på vår information och att vara på plats där det händer. Vi följer de Pressetiska reglerna och vår nyhetsjournalistik ska präglas av trovärdighet och opartiskhet.