Sveriges ledande travtidning
ANNONS

Insändare: "Bättre upplevelse för travbesökaren är ingen utopi"

Foto: TR BILD
Att ge travbesökaren en bättre upplevelse på plats i en digitaliserad värld är möjligt menar insändarskribenten. Foto: TR BILD
Av: Peter Engblom
Publicerad:

Insändare i Travronden

Detta är en insändare. Skribenten svarar för analys och ställningstagande i texten.

Travronden värnar om det fria ordet och yttrandefrihet. Vi vill att du ska uttrycka din åsikt och dela med dig av dina goda tankar och idéer. För att bli publicerad krävs att du håller god ton, följer våra riktlinjer och svensk lag.

Få sporter kan erbjuda lika attraktiva upplevelser som travet. I grunden baserat på samspel mellan häst och människa, kryddat med ett intensivt och fängslande tävlingsmoment och på toppen ett stort antal kluriga spelalternativ. ”Sport, spänning och spel” som den gamla slogan löd.
Självkritiskt får vi dock erkänna att sporten inte utvecklats speciellt över tiden. Ny tävlingsutrustning, nya spelformer och snabbare tider, jomenvisst! Men vad har egentligen hänt för publiken på plats på banorna? De initiativ som tagits såsom tipsbevakning, intervjuer, spelformer, positioneringssystem och så vidare har i huvudsak skapats för tv- och datorpubliken. Publiken på plats på banorna har tyvärr hamnat i ett gravt informationsunderläge gentemot de som väljer att konsumera trav från hemmet. Resultatet vet vi alla – glesbefolkade travbanor!
Också den pågående digitaliseringen av samhället har främst gett travbanebesökarna nackdelar i form av stängda totokassor, ”Ticksterproblematik”, indragna banprogram samt känslan av att vara övervakad. Detta när digitaliseringen i själva verket kan användas för att göra det fysiska besöket attraktivare och ge bättre förutsättningar för publiken på plats. 

Det är hög tid att börja utforska digitaliseringens möjligheter för travsporten!

”Redan vid definitivanmälan väcks mitt intresse, jag ”like-ar” tävlingarna direkt i mobilen när jag får meddelande om att startlistorna är klara. Inom några minuter har jag ett erbjudande från banan om restaurangplats till tävlingarna. Ser att några av de andra delägarna till min häst också visat intresse. Jag skickar en förfrågan till gänget och bokar sedan bord för oss alla. Entrébiljetten kommer automatiskt i telefonen. På väg till banan med kollektivtrafiken öppnar jag banappen och när jag passerar genom entrén får jag genast tillgång till banans ”plusinformation” – information som bara banbesökarna får. Min mobil piper till nästan direkt, en av mina bevakade hästar är inne på banan. I banappen finner jag all aktuell information om hästen inför starten, formrader, planerad utrustning, senaste nytt från stallet, värmningsinformation med tider samt till och med hästens puls, allt i realtid. Jag kan också återse hästens tidigare Iopp, eller delar av loppen direkt i appen och se loppsekvenser ur en rad olika kameravinklar. Väl på plats vid mitt bord i restaurangen är polarna redan där, inloggade på informationsskärmarna på bordet med all information framför sig. Jag loggar in mig på skärmen vid min plats för kvällen och beställer in mat och dryck.
Plötsligt får jag ytterligare en notifiering på skärmen. Det är min spelidé för kvällen som kommit in på banan för värmning. ”Ser ju väldigt fin ut” tänker jag och öppnar det digitala banprogrammet på skärmen vid bordet, där erbjuds länkning till all upptänklig information. Jag klickar på min spelidé – föregående start – värming och får en videosnutt från förra värmningen. ”Idag är det spelläge, han ser finare ut än vid föregående start” tänker jag. På skärmen ser jag vilka spel och vilka olika spelbolag som erbjuder spel till loppet och vilka odds de erbjuder. Jag lägger en oddsbevakning med påminnelse och hugger in på varmrätten. ”Trav är bäst på plats tänker jag…”

Är ovanstående en utopi? Nej, det är det inte! Tekniken för att realisera kund- och publikupplevelser liknande denna finns redan idag. Och det görs redan inom flera sporter som till exempel amerikansk fotboll och formel 1 samt inom underhållningsindustrin.
Det är nu hög tid också för oss inom svensk travsport att börja planera, utvärdera och besluta vad vår unika arenaupplevelse ska vara framgent. Vägen för att realisera detta kommer inte vara rak och vi kommer inte att kunna göra det helt själva. Och detta behöver göras samtidigt som vi tar hand om den nuvarande publiken och deras behov. De får inte glömmas bort!
Att realisera den nya kundupplevelsen kräver partners starka inom 5G-teknologi, nätutbyggnad, positionering, sensorer, applikationsutveckling, användarupplevelse och innovation. Och allt ska samverka för att bygga kund- och publikupplevelse! En helt uppslukande travupplevelse baserad på en stark vision vad svensk travsport ska vara, för vilka, hur och när.

Att bara intensivt hoppas att banpubliken kommer åter hjälper oss inte. Vi måste utnyttja de fantastiska grundvärden vi har i vår sport och göra dem attraktiva också idag och för kommande generationer. Vi måste ta vår egen sport och dess kundupplevelse på allvar igen!

/Peter Engblom

 

ANNONS

Ämnen i artikeln


Av: Peter Engblom

Så jobbar Travronden med journalistik

Uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor på vår information och att vara på plats där det händer. Vi följer de Pressetiska reglerna och vår nyhetsjournalistik ska präglas av trovärdighet och opartiskhet.