Insändare: "ATG måste följa lagen – och de krav som finns"
ATG:s chef för regelefterlevnad, Carin Kappe, svarar här på insändaren från Jan "Timo" Timonen den 24 augusti ("Jag vägrar att lämna ut mitt privatliv").
Insändare i Travronden
Detta är en insändare. Skribenten svarar för analys och ställningstagande i texten.
Travronden värnar om det fria ordet och yttrandefrihet. Vi vill att du ska uttrycka din åsikt och dela med dig av dina goda tankar och idéer. För att bli publicerad krävs att du håller god ton, följer våra riktlinjer och svensk lag.
Jag förstår att man spontant som kund hos ett spelbolag kan reagera som insändarskribenten Jan “Timo” Timonen ger uttryck för i sin text. Den privata ekonomin är något som många håller för sig själv – varför ska spelbolagen ställa frågor om den?
Det korta svaret: Vi måste följa lagar och de krav som ställs på oss.
Spelbolagen är en del av det ekonomiska systemet vilket innebär att vi enligt lag har vissa krav på oss. Spelbolag lyder under samma lagstiftning som bankerna vilket innebär att vi behöver göra samma kontroller som bankerna. Bland annat är vi skyldiga att motverka penningtvätt och ställer därför i vissa fall frågor till våra kunder om hur de finansierar sitt spelande.
Både banker och spelbolag omfattas av sekretess och meddelandeförbud. Det är inte tillåtet att dela information mellan dessa verksamhetsutövare. Bankerna har fått ett visst undantag till att få dela information med andra banker men spelbolag har inte motsvarande möjlighet. Vi som spelbolag får därför inte förlita oss på kontroller som bankerna gör av kunder utan vi måste själva göra alla kontroller gällande kundkännedom från grunden.
Spelinspektionen visade också tydligt vikten av kundkontroller genom att utdöma en varning och sanktionsavgift på sex miljoner till ATG för vad de tyckte var bristande kundkännedom. Även om Förvaltningsrätten senare upphävde beslutet (nu överklagat till Kammarrätten) så visar detta på frågans allvar. I dess förlängning kan bristande kundkännedom riskera ATG:s spellicens.
Sammanfattningsvis:
- Penningtvättslagen anger att ATG som ”verksamhetsutövare” ska ha god kännedom om våra kunder.
- Spelinspektionen menar att kundkännedom är ett mycket viktigt verktyg för att motverka penningtvätt i samhället och ställer därför krav på oss att vi under vissa omständigheter måste hämta in omfattande uppgifter om våra kunder.
- Vi måste själva göra alla kontroller och kan inte samarbeta med bankerna.
Till sist – och mycket viktigt att påpeka – all denna kundinformation behandlas med respekt och under sekretess enligt tydliga rutiner.
Carin Kappe
Chief Compliance Officer ATG
Ämnen i artikeln
Så jobbar Travronden med journalistik
Uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor på vår information och att vara på plats där det händer. Vi följer de Pressetiska reglerna och vår nyhetsjournalistik ska präglas av trovärdighet och opartiskhet.